Łączy nas krew, która ratuje życie

Uczniowie klasy 6a wzięli udział w ogólnopolskiej akcji promującej honorowe oddawanie krwi: Łączy nas krew, która ratuje życie. Podczas zajęć uczniowie zapoznali się z zasadami obowiązującymi podczas oddawania krwi przez osoby pełnoletnie, nauczyli się łączyć rodzaje krwi według zgodności ,a także zrozumieli, że nasza krew może uratować komuś życie.  Szóstoklasiści otrzymali upominki promujące honorowe oddawanie krwi  w postaci zakładek do książek, ołówków i książeczek z zadaniami. Mamy nadzieję, że będzie to ważna lekcja dla uczniów naszej klasy. 

Aneta Hinc

Dzień Dziewczyny w klasie 6a

W tym roku po raz pierwszy obchodziliśmy w naszej klasie Dzień Dziewczyny, który od 2011 roku obchodzony jest na całym świecie.  Mamy nadzieję, że to święto zakorzeni się w naszej tradycji obok Święta Chłopaka. Życzymy wszystkim małym kobietkom wiele uśmiechu i samych szczęśliwych chwil!

Aneta Hinc

Wycieczka integracyjna klasy 6a i 7d

We wrześniu odbyła się wycieczka integracyjna do Parku linowego we Władysławowie dla klas: 6a i 7d. Uczniowie mieli okazję zmierzyć się ze swoimi obawami i lękiem przed wysokością, niektórym nie przychodziło to z łatwością.  Możemy być z siebie dumni, gdyż każdy uczestnik ukończył swoją przygodę w parku  sukcesem . Były osoby, które czuły się na szczytach drzew  jak ryba w wodzie i mogłyby zamieszkać w domkach umieszczonych nad chmurami. Odwiedziliśmy również latarnię morską w Rozewiu, z której roztaczał się piękny widok na okolicę. Kolejną atrakcją było przejście Wąwozem Chłapowskim  na piękną plażę. Dziękujemy naszej przewodniczce za szczegółowe omówienie  i ciekawe  odpowiedzi na każde nasze pytanie. W przyszłym roku planujemy powtórzyć przygodę w parku linowym, ale czy uda nam się znaleźć wystarczająco wysoką trasę dla naszych mistrzów?

Aneta Hinc

W październiku w bibliotece...

...działo się naprawdę dużo. Ale przecież to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji rozdano mnóstwo cukierków, był też, jak o roku, konkurs. Tym razem trzeba było skojarzyć emotikony z tytułami lektur. W zabawie wzięło udział 63 uczniów. Po upominki zapraszamy osoby, które odgadły  najwięcej pozycji. Z testem konkursowym zmierzyli się też uczestnicy Wielkiego Maratonu Czytelniczego. Pierwszymi lekturami dla klas IV-VI i VII-VIII były książki Stanisława Lema: "Bajki Robotów" i "Niezwyciężony". Nie przypadkiem, gdyż rok 2021 jest ogłoszony rokiem tegoż autora. 

Swoją pierwszą wizytę w szkolnej bibliotece miały klasy pierwsze. Zanim jednak wypożyczono im książki, uczniowie dowiedzieli się o zasadach obowiązujących w bibliotece, zapoznali się z księgozbiorem oraz usłyszeli o tym, jak postępować z książkami. Obecnie jest to najchętniej i najczęściej odwiedzająca bibliotekę grupa uczniów. Miejmy nadzieję, że zapał do czytania książek pozostanie im jak najdłużej :) W tym dniu rodzice pierwszaków otrzymali list, mówiący o korzyściach płynących z czytania dzieciom. Na lekcję biblioteczną przyszła też klasa 3. Dzieci wspominały swoje pierwsze odwiedziny w bibliotece oraz papierowe karty ucznia i karty książki. Obecnie cała biblioteka jest skomputeryzowana, a dostęp do zasobów możliwy z konta w Librusie.

Świętowanie zakończyliśmy udziałem naszej szkoły w ogólnopolskiej akcji Przerwa na czytanie, realizowanej w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Jej celem jest:

  • promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
  • integracja środowiska lokalnego;
  • pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
  • zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.

 W naszej szkole czytali wszyscy i wszędzie: przedszkolakom czytały panie, uczniowie czytali w salach, na korytarzu i w bibliotece, a nawet podczas jazdy autokarem na wycieczkę. W lekturze, podczas swoich przerw, zanurzyły się też panie w sekretariacie, panowie konserwatorzy, oraz panie wicedyrektor. Zapraszamy do galerii "zaczytanych".

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Warsztaty profilaktyczne

W dniach 26.10-15.11 każda klasa od 4 do 8 uczestniczy w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez Panią Martynę Kruszyńską (kryminologa, trenera) z zakresu profilaktyki zachowań dyskryminacyjnych, ryzykownych i edukacji prawnej. Tematyka warsztatów porusza tak ważne i istotne kwestie jak godność, szacunek, empatię i odpowiedzialność.

1.Prewencja przestępstw, ze szczególnym uwzględnieniem handlu ludźmi 

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom zjawiska handlu ludźmi oraz wskazania jakie zachowania mogą podnieść ryzyko stania się osobą pokrzywdzoną handlem ludźmi . Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze, mające pomóc uczniom wskazać jak zachowuje się potencjalny sprawca i jakie czynniki warunkują stanie się osobą pokrzywdzoną.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja i charakterystyka zjawiska handlu ludźmi
  • Statystyki dot. osób pokrzywdzonych
  • Jak sprawcy handlu ludźmi werbują ofiary - dzieci i młodzież
  • Identyfikacja zachowań ryzykownych, w tym związanych z nieodpowiednim korzystaniem z Internetu
  • Jak uchronić się przed handlem ludźmi i jakie instytucje są odpowiedzialne za pomoc

2.Dyskryminacja i nietolerancja w grupie rówieśniczej i środowisku szkolnym

Celem zajęć jest przedstawieniem uczniom zagadnień dotyczących dyskryminacji i nietolerancji, z którą można się spotkać na szkolnym korytarzu oraz w codziennym życiu, aby mieli świadomość jakie są konsekwencje prawne z tym związane oraz gdzie i jak szukać pomocy, gdy się jej doświadcza. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja nietolerancji i dyskryminacji oraz jej różnych form jak rasizm, ksenofobia, ageizm, ableizm, na tle religijnym oraz homofobia ( w zależności od decyzji szkoły, kwestia homofobii może zostać pominięta)
  • Czym są stereotypy oraz uprzedzenia, jak je rozróżnić
  • Jakie zachowania związane z dyskryminacją i nietolerancją wiążą się z odpowiedzialnością karną nieletnich (pojęcie naruszenia dóbr osobistych, pomówienia, znieważenia, stalkingu, naruszenia cielesności, groźby karalne - dotyczące również upubliczniania treści w Internecie
  • Definicja mowy nienawiści i konsekwencja karne za jej stosowanie prze osoby nieletnie
  • Czym jest empatia i jak reagować na zachowania dyskryminacyjne i nietolerancję w grupie rówieśniczej

3.Porozumienie bez przemocy - rozwiązywanie konfliktów i mediacje rówieśnicze

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom jak porozumiewać się bez przemocy z rówieśnikami, czym jest mediacja w pojęciu prawnym oraz czym jest mediacja rówieśnicza w szkole i przedstawienie technik komunikacyjnych, które pomagają unikać i rozwiązywać konflikty. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane filmiki oraz scenki, które uczniowie odgrywają, aby poznać istotę roli mediatora rówieśniczego.

Omawiane zagadnienia:

  • Najczęściej pojawiającesię konflikty w szkole i w klasie
  • Jak identyfikować uczucia i jakie uczucia towarzyszą nam gdy jesteśmy w konflikcie
  • Czym jest mediacja w rozumieniu prawnym, czym jest mediacja rówieśnicza
  • Techniki komunikacyjne i przedstawienie modelu porozumiewania się bez przemocy
  • Odgrywanie scenek przez uczniów-wcielanie się w role mediatora rówieśniczego oraz uczestników mediacji
  • Jakie korzyści niesie ze sobą dialog i mediacje
  1. Cyberprzemoc i mowa nienawiści, hate, fake news i odpowiedzialność karna

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom czym charakteryzuje się zjawisko cyberprzemocy i innych niebezpieczeństw napotykanych w Internecie przez dzieci i młodzież, a także wskazanie jak dbać o higienę cyfrową i gdzie szukać pomocy, gdy stanie się osobą pokrzywdzoną podczas skorzystania z Internetu.

Omawiane zagadnienia:

  • Zalety i wady korzystania z Internetu
  • Charakterystyka niebezpieczeństw czekających w Internecie jak cyberprzemoc, szkodliwe treści, oszustwa internetowe, zagrożenia w mediach społecznościowych, fake newsy, ryzykowne kontakty, wykorzystywanie cudzego wizerunku w celach prześmiewczych
  • Jakie są konsekwencje karne dla osób nieletnich w związku z powyższym
  • Jak być bezpiecznym w Internecie – higiena cyfrowa oraz dekalog bezpiecznego korzystania z Internetu
  1. Odpowiedzialność karna nieletnich

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby nieletnie popełniające przestępstwa bądź dopuszczające się zachowań demoralizacyjnych.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby nieletniej oraz jaka jest jej odpowiedzialność za popełnione przestępstwo w świetle prawa karnego
  • Znaczenie i stosowanie ustawy o postepowaniu w sprawach nieletnich
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej osób nieletnich
  • Prawa i obowiązki osoby nieletniej w postepowaniu karnym
  1. Odpowiedzialność karna po ukończeniu 18 roku życia

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby pełnoletnie popełniające przestępstwa i jakie są uprawnienia osoby pokrzywdzonej przestępstwem

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby młodocianej w prawie karnym
  • Znaczenie i stosowanie prawa karnego względem osoby młodocianej
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej
  • Prawa i obowiązki osoby młodocianej w postepowaniu karnym
  1. Identyfikacja zachowań przemocowych w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie, związane z tym konsekwencje karne, gdzie szukać pomocy (w razie potrzeby, może być tylko omówiona przemoc rówieśnicza)

Omawiane zagadnienia:

  • Czym się charakteryzuje zjawisko przemocy rówieśniczej, czym jest dokuczanie
  • Jakie są konsekwencje prawne za stosowanie przemocy rówieśniczej
  • Czym jest zjawisko przemocy w rodzinie
  • Czym jest procedura Niebieskiej Karty
  • Gdzie szukać pomocy i jak sobie radzić gdy ktoś „dokucza”

Nasze lasy

Zajęcia o warstwach występujących w naszych polskich lasach oraz o występujących w nich zwierzętach i roślinności poprowadziła w czwartek 21 października w klasie 3a jej wychowawczyni pani Dorotka. Wcześniej byliśmy na wycieczce w lesie, gdzie oglądaliśmy różne grzyby. Uczniowie wykazali się wiedzą, pracowitością oraz ogromnym zainteresowaniem tematem. Pomogli również rodzice, ponieważ wielu z nich wybrało się z dziećmi na wycieczki do lasu. Okazało się, że w naszych lasach jest podobnie jak w wysokich budynkach mieszkalnych – na każdym piętrze mieszka ktoś inny i w każdym mieszkaniu dociera różna ilość światła. Następnie uczniowie podzieleni na sześć grup wykonali piękne makiety. Przebojem zajęć były piękne zwierzęta ulepione z plasteliny.

Izabella Wojnacka - Stosik

Przerwa na czytanie

bean bag chair chill     W najbliższy wtorek w nasza szkoła weźmie udział w międzynarodowej akcji „Przerwa na czytanie”.   Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, aby tego dnia przynieśli do szkoły swoją ulubioną książkę lub wypożyczyli ją z biblioteki i spędzili przerwę na czytaniu.  Pokażmy innym co czytamy, wymieńmy się książką, zainspirujmy się.  Tego dnia wszystkim czytającym będą rozdawane zakładki do książek.  Gorąco zapraszamy  do udziału w wydarzeniu.

Międzynarodowy Dzień Dziewczynki w edukacji wczesnoszkolnej

Międzynarodowy Dzień Dziewczynek, został zainicjowany w 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Święto to ma wyjątkowy charakter i cel - przybliżenie szczególnych wyzwań, jakie stoją przed dziewczętami na całym świecie. To między innymi problem dostępu do edukacji, przymusowe małżeństwa, przemoc fizyczna i seksualna czy też brak dostępu do odpowiednich warunków sanitarnych. Inicjatorzy obchodów zwracają uwagę na sytuację dziewczynek oraz młodych kobiet, które w niektórych kręgach kulturowych szybko pozbawiane są możliwości bycia dzieckiem, są dyskryminowane i narażane na przemoc fizyczną ze względu na płeć. W naszej szkole Dzień Dziewcząt obchodziliśmy 11 października po raz pierwszy. W tym wyjątkowym dniu chłopcy postarali się szczególnie docenić swoje koleżanki rozpieszczając je słodkościami. Pojawiły się ciasta, ciasteczka, rogaliki, cukierki, laurki. Podczas zajęć odbyły się zabawy, quizy. W każdej klasie została wybrana Super Dziewczyna. I tak tytuł Super Dziewczyny otrzymała:
Sara Mach kl I a
Kornelia Korytowska I b
Agata Jażdżewska kl I c
Marta Wiśniewska kl II a
Iza Och kl II b
Iga Kwinta kl II c
Anna Iwanowska III a
Natalia Adamska kl III b
Dorota Bieszka