Wycieczka integracyjna klasy 6a i 7d

We wrześniu odbyła się wycieczka integracyjna do Parku linowego we Władysławowie dla klas: 6a i 7d. Uczniowie mieli okazję zmierzyć się ze swoimi obawami i lękiem przed wysokością, niektórym nie przychodziło to z łatwością.  Możemy być z siebie dumni, gdyż każdy uczestnik ukończył swoją przygodę w parku  sukcesem . Były osoby, które czuły się na szczytach drzew  jak ryba w wodzie i mogłyby zamieszkać w domkach umieszczonych nad chmurami. Odwiedziliśmy również latarnię morską w Rozewiu, z której roztaczał się piękny widok na okolicę. Kolejną atrakcją było przejście Wąwozem Chłapowskim  na piękną plażę. Dziękujemy naszej przewodniczce za szczegółowe omówienie  i ciekawe  odpowiedzi na każde nasze pytanie. W przyszłym roku planujemy powtórzyć przygodę w parku linowym, ale czy uda nam się znaleźć wystarczająco wysoką trasę dla naszych mistrzów?

Aneta Hinc

W październiku w bibliotece...

...działo się naprawdę dużo. Ale przecież to Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych. Z tej okazji rozdano mnóstwo cukierków, był też, jak o roku, konkurs. Tym razem trzeba było skojarzyć emotikony z tytułami lektur. W zabawie wzięło udział 63 uczniów. Po upominki zapraszamy osoby, które odgadły  najwięcej pozycji. Z testem konkursowym zmierzyli się też uczestnicy Wielkiego Maratonu Czytelniczego. Pierwszymi lekturami dla klas IV-VI i VII-VIII były książki Stanisława Lema: "Bajki Robotów" i "Niezwyciężony". Nie przypadkiem, gdyż rok 2021 jest ogłoszony rokiem tegoż autora. 

Swoją pierwszą wizytę w szkolnej bibliotece miały klasy pierwsze. Zanim jednak wypożyczono im książki, uczniowie dowiedzieli się o zasadach obowiązujących w bibliotece, zapoznali się z księgozbiorem oraz usłyszeli o tym, jak postępować z książkami. Obecnie jest to najchętniej i najczęściej odwiedzająca bibliotekę grupa uczniów. Miejmy nadzieję, że zapał do czytania książek pozostanie im jak najdłużej :) W tym dniu rodzice pierwszaków otrzymali list, mówiący o korzyściach płynących z czytania dzieciom. Na lekcję biblioteczną przyszła też klasa 3. Dzieci wspominały swoje pierwsze odwiedziny w bibliotece oraz papierowe karty ucznia i karty książki. Obecnie cała biblioteka jest skomputeryzowana, a dostęp do zasobów możliwy z konta w Librusie.

Świętowanie zakończyliśmy udziałem naszej szkoły w ogólnopolskiej akcji Przerwa na czytanie, realizowanej w ramach kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”. Jej celem jest:

  • promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży;
  • integracja środowiska lokalnego;
  • pokazanie uczniom, że czytanie jest ciekawe;
  • zachęcenie uczniów do sięgania po książkę w każdej sytuacji i każdym miejscu.

 W naszej szkole czytali wszyscy i wszędzie: przedszkolakom czytały panie, uczniowie czytali w salach, na korytarzu i w bibliotece, a nawet podczas jazdy autokarem na wycieczkę. W lekturze, podczas swoich przerw, zanurzyły się też panie w sekretariacie, panowie konserwatorzy, oraz panie wicedyrektor. Zapraszamy do galerii "zaczytanych".

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Warsztaty profilaktyczne

W dniach 26.10-15.11 każda klasa od 4 do 8 uczestniczy w zajęciach warsztatowych prowadzonych przez Panią Martynę Kruszyńską (kryminologa, trenera) z zakresu profilaktyki zachowań dyskryminacyjnych, ryzykownych i edukacji prawnej. Tematyka warsztatów porusza tak ważne i istotne kwestie jak godność, szacunek, empatię i odpowiedzialność.

1.Prewencja przestępstw, ze szczególnym uwzględnieniem handlu ludźmi 

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom zjawiska handlu ludźmi oraz wskazania jakie zachowania mogą podnieść ryzyko stania się osobą pokrzywdzoną handlem ludźmi . Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze, mające pomóc uczniom wskazać jak zachowuje się potencjalny sprawca i jakie czynniki warunkują stanie się osobą pokrzywdzoną.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja i charakterystyka zjawiska handlu ludźmi
  • Statystyki dot. osób pokrzywdzonych
  • Jak sprawcy handlu ludźmi werbują ofiary - dzieci i młodzież
  • Identyfikacja zachowań ryzykownych, w tym związanych z nieodpowiednim korzystaniem z Internetu
  • Jak uchronić się przed handlem ludźmi i jakie instytucje są odpowiedzialne za pomoc

2.Dyskryminacja i nietolerancja w grupie rówieśniczej i środowisku szkolnym

Celem zajęć jest przedstawieniem uczniom zagadnień dotyczących dyskryminacji i nietolerancji, z którą można się spotkać na szkolnym korytarzu oraz w codziennym życiu, aby mieli świadomość jakie są konsekwencje prawne z tym związane oraz gdzie i jak szukać pomocy, gdy się jej doświadcza. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane materiały filmowe oraz scenariusze.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja nietolerancji i dyskryminacji oraz jej różnych form jak rasizm, ksenofobia, ageizm, ableizm, na tle religijnym oraz homofobia ( w zależności od decyzji szkoły, kwestia homofobii może zostać pominięta)
  • Czym są stereotypy oraz uprzedzenia, jak je rozróżnić
  • Jakie zachowania związane z dyskryminacją i nietolerancją wiążą się z odpowiedzialnością karną nieletnich (pojęcie naruszenia dóbr osobistych, pomówienia, znieważenia, stalkingu, naruszenia cielesności, groźby karalne - dotyczące również upubliczniania treści w Internecie
  • Definicja mowy nienawiści i konsekwencja karne za jej stosowanie prze osoby nieletnie
  • Czym jest empatia i jak reagować na zachowania dyskryminacyjne i nietolerancję w grupie rówieśniczej

3.Porozumienie bez przemocy - rozwiązywanie konfliktów i mediacje rówieśnicze

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom jak porozumiewać się bez przemocy z rówieśnikami, czym jest mediacja w pojęciu prawnym oraz czym jest mediacja rówieśnicza w szkole i przedstawienie technik komunikacyjnych, które pomagają unikać i rozwiązywać konflikty. Do przeprowadzenia zajęć są wykorzystywane filmiki oraz scenki, które uczniowie odgrywają, aby poznać istotę roli mediatora rówieśniczego.

Omawiane zagadnienia:

  • Najczęściej pojawiającesię konflikty w szkole i w klasie
  • Jak identyfikować uczucia i jakie uczucia towarzyszą nam gdy jesteśmy w konflikcie
  • Czym jest mediacja w rozumieniu prawnym, czym jest mediacja rówieśnicza
  • Techniki komunikacyjne i przedstawienie modelu porozumiewania się bez przemocy
  • Odgrywanie scenek przez uczniów-wcielanie się w role mediatora rówieśniczego oraz uczestników mediacji
  • Jakie korzyści niesie ze sobą dialog i mediacje
  1. Cyberprzemoc i mowa nienawiści, hate, fake news i odpowiedzialność karna

Celem zajęć jest przedstawienie uczniom czym charakteryzuje się zjawisko cyberprzemocy i innych niebezpieczeństw napotykanych w Internecie przez dzieci i młodzież, a także wskazanie jak dbać o higienę cyfrową i gdzie szukać pomocy, gdy stanie się osobą pokrzywdzoną podczas skorzystania z Internetu.

Omawiane zagadnienia:

  • Zalety i wady korzystania z Internetu
  • Charakterystyka niebezpieczeństw czekających w Internecie jak cyberprzemoc, szkodliwe treści, oszustwa internetowe, zagrożenia w mediach społecznościowych, fake newsy, ryzykowne kontakty, wykorzystywanie cudzego wizerunku w celach prześmiewczych
  • Jakie są konsekwencje karne dla osób nieletnich w związku z powyższym
  • Jak być bezpiecznym w Internecie – higiena cyfrowa oraz dekalog bezpiecznego korzystania z Internetu
  1. Odpowiedzialność karna nieletnich

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby nieletnie popełniające przestępstwa bądź dopuszczające się zachowań demoralizacyjnych.

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby nieletniej oraz jaka jest jej odpowiedzialność za popełnione przestępstwo w świetle prawa karnego
  • Znaczenie i stosowanie ustawy o postepowaniu w sprawach nieletnich
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej osób nieletnich
  • Prawa i obowiązki osoby nieletniej w postepowaniu karnym
  1. Odpowiedzialność karna po ukończeniu 18 roku życia

 Celem zajęć jest omówienie i  przedstawienie uczniom jakie konsekwencje karne mogą ponieść osoby pełnoletnie popełniające przestępstwa i jakie są uprawnienia osoby pokrzywdzonej przestępstwem

Omawiane zagadnienia:

  • Definicja osoby młodocianej w prawie karnym
  • Znaczenie i stosowanie prawa karnego względem osoby młodocianej
  • Opracowanie przez uczniów kazusa , aby mogli zrozumieć istotę odpowiedzialności karnej
  • Prawa i obowiązki osoby młodocianej w postepowaniu karnym
  1. Identyfikacja zachowań przemocowych w grupie rówieśniczej oraz w rodzinie, związane z tym konsekwencje karne, gdzie szukać pomocy (w razie potrzeby, może być tylko omówiona przemoc rówieśnicza)

Omawiane zagadnienia:

  • Czym się charakteryzuje zjawisko przemocy rówieśniczej, czym jest dokuczanie
  • Jakie są konsekwencje prawne za stosowanie przemocy rówieśniczej
  • Czym jest zjawisko przemocy w rodzinie
  • Czym jest procedura Niebieskiej Karty
  • Gdzie szukać pomocy i jak sobie radzić gdy ktoś „dokucza”

Nasze lasy

Zajęcia o warstwach występujących w naszych polskich lasach oraz o występujących w nich zwierzętach i roślinności poprowadziła w czwartek 21 października w klasie 3a jej wychowawczyni pani Dorotka. Wcześniej byliśmy na wycieczce w lesie, gdzie oglądaliśmy różne grzyby. Uczniowie wykazali się wiedzą, pracowitością oraz ogromnym zainteresowaniem tematem. Pomogli również rodzice, ponieważ wielu z nich wybrało się z dziećmi na wycieczki do lasu. Okazało się, że w naszych lasach jest podobnie jak w wysokich budynkach mieszkalnych – na każdym piętrze mieszka ktoś inny i w każdym mieszkaniu dociera różna ilość światła. Następnie uczniowie podzieleni na sześć grup wykonali piękne makiety. Przebojem zajęć były piękne zwierzęta ulepione z plasteliny.

Izabella Wojnacka - Stosik

Przerwa na czytanie

bean bag chair chill     W najbliższy wtorek w nasza szkoła weźmie udział w międzynarodowej akcji „Przerwa na czytanie”.   Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły, aby tego dnia przynieśli do szkoły swoją ulubioną książkę lub wypożyczyli ją z biblioteki i spędzili przerwę na czytaniu.  Pokażmy innym co czytamy, wymieńmy się książką, zainspirujmy się.  Tego dnia wszystkim czytającym będą rozdawane zakładki do książek.  Gorąco zapraszamy  do udziału w wydarzeniu.

Międzynarodowy Dzień Dziewczynki w edukacji wczesnoszkolnej

Międzynarodowy Dzień Dziewczynek, został zainicjowany w 2011 roku przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Święto to ma wyjątkowy charakter i cel - przybliżenie szczególnych wyzwań, jakie stoją przed dziewczętami na całym świecie. To między innymi problem dostępu do edukacji, przymusowe małżeństwa, przemoc fizyczna i seksualna czy też brak dostępu do odpowiednich warunków sanitarnych. Inicjatorzy obchodów zwracają uwagę na sytuację dziewczynek oraz młodych kobiet, które w niektórych kręgach kulturowych szybko pozbawiane są możliwości bycia dzieckiem, są dyskryminowane i narażane na przemoc fizyczną ze względu na płeć. W naszej szkole Dzień Dziewcząt obchodziliśmy 11 października po raz pierwszy. W tym wyjątkowym dniu chłopcy postarali się szczególnie docenić swoje koleżanki rozpieszczając je słodkościami. Pojawiły się ciasta, ciasteczka, rogaliki, cukierki, laurki. Podczas zajęć odbyły się zabawy, quizy. W każdej klasie została wybrana Super Dziewczyna. I tak tytuł Super Dziewczyny otrzymała:
Sara Mach kl I a
Kornelia Korytowska I b
Agata Jażdżewska kl I c
Marta Wiśniewska kl II a
Iza Och kl II b
Iga Kwinta kl II c
Anna Iwanowska III a
Natalia Adamska kl III b
Dorota Bieszka

Dzień Edukacji Narodowej w edukacji wczesnoszkolnej

13 października 2021 r. w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej. Na tę uroczystość przybyła dyrekcja szkoły, wszyscy nauczyciele uczący w klasach I-III oraz cała społeczność uczniowska edukacji wczesnoszkolnej. Część artystyczną przygotowali uczniowie klasy II a, II b oraz II c pod kierunkiem pani Marii Pikies i Małgorzaty Kisiel i Małgorzaty Drawc. Apel poprowadzili przedstawiciele Mini Samorządu Uczniowskiego pod opieką pani Doroty Bieszka. Podczas uroczystości nastąpiło zaprzysiężenie nowo wybranego Samorządu Uczniowskiego oraz nadanie nominacji na przewodniczącego Samorządu uczennicy kl III a Kornelii Roszkowskiej.
Dorota Bieszka

Dzień Drzewa i Dzień Zwierząt

Dnia 4 października jest międzynarodowy Dzień Zwierząt, zaś 12 dnia miesiąca Dzień Drzewa. Tak więc, we wtorek, gdy starsi koledzy wyruszyli sadzić drzewka, nasze przedszkolaki pojechały na wycieczkę do Szkółki Leśnej w Leźnie.  Tam poznały cały proces wysiewania i hodowli sadzonek drzew leśnych. Pani leśniczy oprowadziła nas po szkółce i opowiedziała o tym, jak działa i co robi się w tym miejscu. 
W dzień zwierząt każda z grup wychowania przedszkolnego poznawała prawa zwierząt, jak należy się zachowywać gdy spotkamy dzikie lub nieznane zwierzę. Dzieci wykonały różne prace plastyczno- techniczne. 
Nauczyciele oddziałów wychowania przedszkolnego