W tym roku szkolnym zajęcia z elementów programowania i kodowania odbywały się raz w tygodniu w klasach pierwszych i trzecich oraz co dwa tygodnie w klasach drugich. Głównym celem zajęć było rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, kreatywności, prezentacji czy umiejętności pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Nie zabrakło kształtowania umiejętności szukania kompromisów, jak i optymalnych rozwiązań.
Narzędzia dydaktyczne, z których korzystaliśmy podczas zajęć stacjonarnych to: mata do kodowania, kolorowe kubki, kolorowe kartki, roboty edukacyjne Ozoboty, puzzle do Ozobota, tablica multimedialna, geoplany, klocki, bum bum rurki. Podczas nauki zdalnej pracowaliśmy z platformą do nauczania zdalnego oraz innymi programami edukacyjnymi.
Zajęcia uwzględniały podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Kształtowane były kompetencje polonistyczne, matematyczne, przyrodnicze, społeczne.
Podczas naszych zajęć między innymi: odkodowywaliśmy słowa, układaliśmy opowiadania, bawiliśmy się ortografią, tworzyliśmy wiersze, poruszaliśmy tematy przyrodnicze (np. zmiany pór roku, zmiany atmosferyczne), zdrowia, aktywności ruchowej, poszerzaliśmy swoją wiedzę o Polsce i jej sąsiadach, obchodziliśmy Boże Narodzenie, Wielkanoc, Tłusty Czwartek, Dzień Misia, Dzień Kota, Dzień Mamy, Dzień Dziecka, tworzyliśmy gry edukacyjne, graliśmy w różnorodne gry matematyczne na macie edukacyjnej i z użyciem Ozobota, bawiliśmy się origami i geoplanem. Poznaliśmy również aplikacje i gry, które uczą programowania blokowo: Run Marco, Godzina kodowania (code.org), Quiver, wirtualny geoplan, a także Word Art (do tworzenia chmury wyrazowej).
Dziękuję wszystkim dzieciom za aktywnie spędzony czas na zajęciach z programowania.
Małgorzata Kisiel