Bezpieczne wakacje

Życzymy wszystkim bezpiecznych wakacji!

 

Certyfikaty dla oddziałów przedszkolnych

W tym roku szkolnym przedszkolaki brały udział w kilku ogólnopolskich projektach, otrzymaliśmy certyfikaty:
Wzorowej Placówki Małego Misia w Świecie Wielkiej Literatury,
Przedszkole Młodych Patriotów,
Kreatywny przedszkolak, kreatywne dziecko,
Zdrowo i Sportowo,
Gdy masz chwilkę zagraj w piłkę
Przez cały rok szkolny  realizowaliśmy określone zadania z tychże projektów. Dzieci zasłużyły na wymarzone wakacje. Życzymy bezpiecznego i udanego wypoczynku.
Nauczyciele oddziałów przedszkolnych

Szachy w szkole

Minął kolejny rok, kiedy uczniowie klas II i III uczestniczyli w programie Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez Szachy w Szkole”. W tym roku szkolnym otrzymaliśmy kolejny komplet szachownic, bierek szachowych oraz tablicę demonstracyjną. Dzięki temu  mogliśmy zachować  reżim sanitarny w trakcie zajęć.

Klasy drugie uczyły się podstaw gry w szachy, poznawały szachownicę, sposoby poruszania się i wartości bierek szachowych, a także zasady tej królewskiej gry.

Klasy trzecie miały możliwość poznania podstawowych motywów taktycznych. Mam nadzieję, że wszyscy dobrze się przy tym bawili.

W imieniu swoim oraz pani Jolanty Iwańczak chciałam podziękować dzieciom biorącym udział w projekcie za uwagę i zaangażowanie.

Ewa Pelc

Wycieczki w klasie 1 c

Uczniowie klasy 1 c z okazji Dnia Dziecka pojechali na wycieczkę na farmę alpak w Bojanie. Alpaki to zwierzęta o bardzo łagodnym usposobieniu. Bardzo lubią kontakt z człowiekiem, jedzą z ręki, a sam ich wygląd wzbudza uśmiech i sympatię. Przebywanie z alpakami pobudza system nerwowy oraz rozwój psychospołeczny. Uczniowie karmili nie tylko alpaki, ale i kozy, kuce i krowy rasy szkockiej. Zwiedzili również mini zoo. Ten wspaniały słoneczny dzień spędziliśmy na świeżym powietrzu  w pięknej, spokojnej okolicy. Odbył się także klasowy piknik oraz zabawy z bańkami, gry integracyjne, a na zakończenie były lody.

22 czerwca wybraliśmy się  na wizytę do studia animacji GS Animation w Gdańsku, która realizuje serie animowane, tworzy ilustracje i multimedia dla dzieci, m. in.: „Kajko i Kokosz”, „Harry and Toto”, grafika i oprogramowanie do wielu CD-romów edukacyjnych dla dzieci, min. seria „Miś” dla WSiP.   Uczniowie poznali pracę animatora, storyboarda, scenarzysty i dowiedzieli się jak powstaje film animowany oraz jakie są nowe techniki podczas jego produkcji. Na zakończenie obejrzeliśmy gotową projekcję filmu. Bardzo zdziwiliśmy się, ile osób jest zaangażowanych w produkcję jednego 10 -minutowego odcinka, którego przygotowanie zajmuje nawet pół roku! Mieliśmy okazję zobaczyć pracę nad animowaną adaptacją serii popularnych książek dla dzieci „Basia” Z. Staneckiej i M. Oklejak.

Małgorzata Drawc

Wycieczka do Tuchlina

Dnia 16 czerwca 2021 roku klasy: 2a i 2b wybrały się na wycieczkę do Parku Edukacyjnego Zoo-Egzotyczne w Tuchlinie na Kaszubach by podziwiać egzotyczne - i nie tylko – zwierzęta. Po przyjeździe zobaczyliśmy najpierw niesamowity budynek w kształcie ryby. Zrobił na nas duże wrażenie. Następnie udaliśmy się do kina gdzie w 3D obejrzeliśmy film o prehistorycznych zwierzętach żyjących kiedyś na naszej planecie – dinozaurach. Zgłodnieliśmy, więc z przyjemnością zjedliśmy przygotowane dla nas kiełbaski. Niestety, nie mogliśmy sami ich upiec nad ogniskiem, bo akurat było remontowane. Potem Przewodnik poznał nas z dwoma papugami arami, które pomimo otwartych drzwi i zachęty nie chciały zademonstrować nam swoich umiejętności w lataniu. Pan stwierdził, że nawet oswojone zwierzęta zdziczały podczas pandemii i braków społecznych kontaktów… Ary na wolności żyją około 80 lat, a w niewoli odpowiednio traktowane nawet 100 lat.
Następnie spotkaliśmy się z wieloma różnymi zwierzętami:
Z żółwiem, którego mogliśmy nawet pogłaskać. Okazało się, że każdy żółw ma inny – swój indywidualny wzór na skorupie. To jakby miał na grzbiecie swój podpis.
Z kameleonem, którego można było dotknąć. Kameleon zmienia swój kolor w celu ochrony w środowisku naturalnym przed napastnikami.
Następnie poznaliśmy dwie białe papugi kakadu:
- Patryk był cały biały i gdy mu zaklaskaliśmy, to przywitał się z nami mówiąc „cześć”,
- Dorotka była biała z żółtym czubem i gdy słyszała muzykę tańczyła na zakończenie wdzięcznie się kłaniając.
Następnie widzieliśmy ryby różnej wielkości i różnego kształtu, rodzinę świnek i rodzinę króliczków.
Mogliśmy dotknąć wielkiego karalucha, który podobno jest smakołykiem w Tajlandii, ale tylko Pani Ewa wykazała się odwagą i pozwoliła mu przycupnąć na swojej dłoni.
Zauroczyły nas dwa piękne koty – serwale i bardzo ruchliwe stworzonko przypominające czarną wiewiórkę. Bardzo zabawnie było w pomieszczeniu z papużkami. Kolorowe papużki fruwały między nami, siadały nam na ramionach, a niektóre nawet na naszych głowach. Jedna papużka zagustowała w plecach Pani Doroty, a dwie łakomczuchy polubiły karmiącą je Panią Ewę. Potem był czas wolny na zakup napojów, lodów lub pamiątek, a następnie świetnie bawiliśmy się na placu zabaw. Zmęczeni, ale zadowoleni i uśmiechnięci wyruszyliśmy w drogę powrotną do szkoły.

Izabella Wojnacka-Stosik

Dzień Dziecka w II a

Programowanie w klasach 1-3

W tym roku szkolnym zajęcia z elementów programowania i kodowania odbywały się raz w tygodniu w klasach pierwszych i trzecich oraz co dwa tygodnie w klasach drugich.  Głównym celem zajęć było  rozwijanie u uczniów uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, kreatywności, prezentacji czy umiejętności pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie. Nie zabrakło kształtowania umiejętności szukania kompromisów, jak i optymalnych rozwiązań. 

Narzędzia dydaktyczne, z których korzystaliśmy podczas zajęć stacjonarnych to: mata do kodowania, kolorowe kubki, kolorowe kartki, roboty edukacyjne Ozoboty, puzzle do Ozobota, tablica multimedialna, geoplany, klocki, bum bum rurki. Podczas nauki zdalnej pracowaliśmy z platformą do nauczania zdalnego oraz innymi programami edukacyjnymi.

Zajęcia uwzględniały podstawę programową kształcenia ogólnego dla pierwszego etapu edukacyjnego. Kształtowane były kompetencje polonistyczne, matematyczne, przyrodnicze, społeczne. 

Podczas naszych zajęć między innymi: odkodowywaliśmy słowa, układaliśmy opowiadania, bawiliśmy się ortografią, tworzyliśmy wiersze, poruszaliśmy tematy przyrodnicze (np. zmiany pór roku, zmiany atmosferyczne), zdrowia, aktywności ruchowej, poszerzaliśmy swoją wiedzę o Polsce i jej sąsiadach, obchodziliśmy Boże Narodzenie, Wielkanoc, Tłusty Czwartek, Dzień Misia, Dzień Kota, Dzień Mamy, Dzień Dziecka, tworzyliśmy gry edukacyjne, graliśmy w różnorodne gry matematyczne na macie edukacyjnej i z użyciem Ozobota, bawiliśmy się origami i geoplanem. Poznaliśmy również aplikacje i gry, które uczą programowania blokowo: Run Marco, Godzina kodowania  (code.org), Quiver, wirtualny geoplan, a także Word Art (do tworzenia chmury wyrazowej).

Dziękuję wszystkim dzieciom za aktywnie spędzony czas na zajęciach z programowania.

Małgorzata Kisiel

Szkoła promuje zdrowie

W maju i czerwcu odbyły się spotkania z młodzieżą dotyczące szkodliwości palenia papierosów.  Uczniowie aktywnie uczestniczyli w zajęciach, zadawali pytania i podejmowali dyskusje. Rozmawialiśmy o procesie powstawania uzależnień, skutkach życia z nałogiem oraz postawie asertywnej i wartościach, które wspierają podejmowanie właściwych decyzji. Nasza szkoła promuje zdrowy styl życia - mamy nadzieję, że te działania wpłyną na zmniejszenie zachowań ryzykownych u uczniów. 

Monika Kraińska
Psycholog
Koordynator Szkoły Promującej Zdrowie