Spotkania z norweskimi uczniami, praca nad wyzwaniami w ramach innovationcamp, do tego poznawanie miasta i norweskiej kultury – grupa uczniów z naszej szkoły rozpoczęła wizytę studyjną w Trondheim.

Wizyta studyjna to główna nagroda w rozstrzygniętym miesiąc temu konkursie “Chrońmy klimat metropolii”, w którym zwyciężyli uczniowie naszej szkoły - Zofia Kreft, Alicja Myszk oraz Filip Szmigiel wraz z nauczycielką Aleksandrą Grota.

We wtorek 9 kwietnia metropolitalna ekipa opuściła słoneczny Gdańsk, by po niespełna dwóch godzinach dotrzeć do zachmurzonego Trondheim. 

Przyszłość należy do młodych – mini innovationcamp

Drugiego dnia wizyty w deszczowym Trondheim 12-stka laureatów konkursu spotkała się z uczniami w SverresborgSkole. W ramach mini innovationcamp, który odbywa się w szkole – uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Uczniowie pracowali w trzech grupach, wymieniali się pomysłami i innowacyjnymi rozwiązaniami wybranych przez siebie wyzwań. Dotyczyły one zielonych i ekologicznych miast oraz pomysłów na aktywizację mieszkańców. Po zakończeniu zadania zaprezentowali swoje pomysły przed norweskimi uczniami z SverresborgSkole. Kolejnym punktem programu był krótki spacer po ulicach Trondheim.

Zielona flaga i młodzieżowe rady ds. Środowiska

Po spacerze w IlaSkole młodzież z metropolii spotkała się z członkami szkolnej rady ds. środowiska. Opracowują one plan działań na każdy rok, który obejmuje najpilniejsze działania, na których będą się skupiać uczniowie. IlaSkole stawia na prawidłową segregację śmieci, a także na przyszkolny ogródek, w którym rośnie m.in. groszek i pomidory. Podobne rady ds. środowiska złożone tylko z uczniów działają we wszystkich szkołach w Trondheim. Każda placówka otrzymała też tzw. Zieloną Flagę. Jest to międzynarodowe wyróżnienie przyznawane w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). Dzięki spotkaniom w szkołach grupa uczniów i nauczycieli z metropolii dowiedziała się też sporo na temat systemu edukacji w Norwegii.

W Norwegii nie ma złej pogody, tylko złe ubranie. To hasło towarzyszyło nam trzeciego dnia wizyty w Trondheim. Mimo deszczu i zimna udało nam się odwiedzić kampus uniwersytecki, zielone przedszkole, a także zwiedzić miasto od strony wody.  Dzień rozpoczęliśmy od spaceru ulicami Trondheim i historyczną dzielnicą Bakklandet. Aby do niej dojść, trzeba przejść przez stary most miejski Gamble Bybro, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Trondheim.  Po przejściu sporego kawałka pod górę dotarliśmy do kampusu uniwersyteckiego NTNU. Norweski Uniwersytet Naukowo-Techniczny to największy z sześciu uniwersytetów w kraju, a jego główna siedziba znajduje się w Trondheim. Młodsza grupa rozpoczęła przygodę w pracowniach biologicznych i przyrodniczych.  Na początek grupa miała za zadanie wyizolować DNA ze swoich komórek, a ci, którym się to udało mogli przygotować biżuterię z własnym DNA. Odwiedziliśmy także pracownię, w której studenci uczą się m.in. o ptakach. Zanim opuściliśmy kampus, odwiedziliśmy także Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Trondheim. Pogoda nas nie rozpieszczała, ale mimo deszczu po południu odwiedziliśmy zielone przedszkole, po czym cała ekipa wsiadła na łódki, by wspólnie z przewodnikami zobaczyć miasto od strony wody.

 

Finał mini innovationcamp

Przedostatniego dnia naszej wizyty w Trondheim dołączyliśmy do uczniów w SverresborgUngdomSkole, gdzie odbywały się finałowe prezentacje w ramach mini innovationcamp. Uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Cztery najlepsze zespoły prezentowały swoje pomysły przed komisją złożoną z nauczycieli, laureatów poprzednich edycji innovationcamp, lokalnych polityków i przedstawicieli lokalnych firm. W finale znalazły się prezentacje nt. bezpieczeństwa dzieci, roboto-ryby, która miałaby wyłapywać nieczystości w rzekach, pomysłu na aplikację, która pomaga znajdować aktywności dla określonej grupy wiekowej, shake baru, który może być rozwiązaniem problemu marnowania żywności. Na zakończenie prezentacji norweskich uczniów zaprezentowaliśmy nasze pomysły, które wygrały konkurs “Chrońmy klimat metropolii”. Helena, Martyna i Wanessa z SP w Sztutowie opowiedziały o inicjatywie „Kompostownik na Mierzei Wiślanej” – o tym jak młodzież przejmuje inicjatywę i jak o ekologii rozmawiać z lokalnymi politykami. Karolina, Nadzieja i Zosia z VII LO w Gdańsku opowiedziały o przygotowanej przez siebie we współpracy z harcerzami – Rodzinnej Grze Terenowej, która mimo mroźnej pogody zgromadziła wielu chętnych. Zosia, Alicja i Filip z SP w Chwaszczynie mówili o warsztatach ekologicznych i o tym, jak angażować lokalną społeczność i wspólnie szukać rozwiązań ekowyzwań. Na koniec wystąpiły Marta, Zosia i Emilie z Pierwszej Społecznej SP w Gdyni, które opowiedziały o swoim projekcie “Robal Superbohater”, który promował kompostowanie.

Odwiedziny u króla Wikingów

Szkolne wyzwania zakończyliśmy wycieczką do katedry Nidarosdomen, po której oprowadził nas przewodnik. Kościół został wybudowany nad grobem króla Olafa II Haraldssona, nazywanego królem Wikingów.

Hiking nad wodospad

Po lunchu w szkolnej stołówce z obowiązkową bułką szkolną (czyli drożdżówką z budyniem i wiórkami kokosowymi) pojechaliśmy na spacer do Ilabekken. To arteria wodna biegnąca przez wzgórza Bymarki aż do Ilsvikøra (dzielnica Trondheim). Jej najciekawszym fragmentem jest mały wodospad i wiodące wzdłuż niego tradycyjnie drewniane schodki.

Trondheim z wysokości

Dzień zakończyliśmy na wysokości, a dokładnie na wieży telewizyjnej Tyholttårnet, która od 1985 r. jest nieodłącznym elementem krajobrazu Trondheim. Wieża ma 124 m. Na 74 metrze mieści się restauracja, z której rozpościera się widok na całe miasto.

Vitensenteret i Trondheim

Ostatni dzień naszego wyjazdu był nie mniej intensywny. Zwiedziliśmy Vitensenteret i Trondheim, czyli centrum nauki. Oprócz wystaw centrum nauki oferuje wiele atrakcji. Zwiedzający mogą przeprowadzać eksperymenty na wystawionych modelach, odwiedzić jedyne w Norwegii planetarium 3D, wziąć udział w eksperymentach z chemii kuchennej.

Norweską przygodę zakończyliśmy spacerem ulicami Trondheim, aby następnie udać się na lotnisko i wyruszyć w podróż do domu.

Aleksandra Grota

#klimatwszkolachmetropolii

 

Rozstrzygnięcie konkursów zorganizowanych przez samorządy

Dnia 27 marca odbyło się rozstrzygnięcie konkursu na najbardziej ukwiecone zdjęcie, podczas Wiosennej Zabawy Tematycznej zorganizowanej przez MSU i SU. Najpiękniejsze zdjęcie docenione za wkład pracy całej klasy oraz oryginalność, otrzymaliśmy od klasy 4c! Gratulujemy:)
Odbyło się także rozstrzygnięcie konkursu dla klas 1-3 Mój zeszyt – moja wizytówka.
Właścicielami najpiękniejszych zeszytów są:

Julia Załucka - klasa 1a
Alicja Brejna - klasa 1b
Oliwia Kościukiewicz - klasa 1c
Aleksandra Fortuna - klasa 2a
Hanna Liszewska - klasa 2b
Antonina Berent – klasa - 2c
Martyna Praska – Wenderlich – klasa 3a
Nikola Galuhn - klasa 3b
Agata Jażdżewska – klasa 3c
Pamiętajcie, że zeszyt ucznia świadczy o nim samym!

Dziękujemy Wszystkim, którzy poprzez swój udział w wyzwaniach, konkursach przyczynili się do umilenia wiosennego czasu:)
Zapraszamy do galerii!
Opiekunki MSU i SU

Wiosenne warsztaty w Muzeum Etnograficznym w Gdańsku Oliwie

Wiosenne warsztaty w Muzeum Etnograficznym w Gdańsku Oliwie. Uczniowie j. kaszubskiego wraz z p. Bogusławą Gołąbek.

Cykl lekcji przeprowadzonych metodą projektu o tematyce:

W pustyni i w puszczy to książka o ….. w klasie 5a przyniósł wiele satysfakcji uczniom i polonistce. W ramach zadań projektu uczniowie planowali swoje czynności, ustalali harmonogram ich wykonania, a następnie je realizowali, pracując z tekstem powieści oraz wykorzystując inne źródła informacji, w tym TIK. Podział na grupy nastąpił w pierwszej fazie realizacji projektu w oparciu o uzupełnienie metodą burzy mózgów zdania:

W pustyni i w puszczy to książka o

przyjaźni. Afryce.

Stasiu i Nel.

ciekawych przygodach Stasia i Nel.

bohaterstwie. 

niesamowitej wędrówce, samodzielności.

wierzeniach Afrykanów.

umiejętnościach przeżycia w trudnych warunkach.

Uzupełnione zdanie pozwoliło na tematyczne uporządkowanie wypowiedzi z podziałem na cztery grupy:

PODRÓŻ PRZEZ AFRYKĘ (zaprezentowanie trasy Stasia i Nel, wywiad z Lindem, wywiad z Kalim – wcielenie się w postaci (ubiór, charakteryzacja) prezentacja sposobów podróży  - wskazanie plusów i minusów)

BOHATEROWIE LEKTURY (zaprezentowanie bohaterów pierwszoplanowych, drugoplanowych, epizodycznych i innych (ubiór, charakteryzacja), Staś  w oczach towarzyszy podróży, wywiad ze Stasiem i Nel po ich powrocie do domu (ubiór, charakteryzacja).

PRZYRODA W AFRYCE podział na florę i faunę na podstawie lektury, różnice: pustynia, sawanna, puszcza, wspomnienia niedoświadczonego podróżnika: pora sucha, pora deszczowa – makieta.

MIESZKAŃCY AFRYKI plemiona, języki, problem niewolnictwa, życie w murzyńskiej wiosce – prezentacja, plakat, scenki dramatyczne.

W trakcie tygodnia wytężonej pracy powstały różnorodne analizy, plakaty, makiety, wywiady, scenki dramatyczne i pantomimiczne, które zostały zaprezentowane na forum klasy – efekty widoczne są na zdjęciach.

Na koniec uczniowie dokonali oceny oraz samooceny realizacji projektu wg wskazań: zadanie/osoba odpowiedzialna/stopień realizacji zadania/co nam wyszło, a co moglibyśmy zrobić inaczej?

Oto wypowiedzi niektórych uczniów klasy 5a dotyczące realizacji projektu

przesłane w formie pisemnej

Uważam, że nasza makieta została dobrze oraz pomysłowo wykonana, ale mogłoby być na niej trochę czyściej. Natomiast temat niewolnictwa nie został przez nas zbyt dobrze przedstawiony. Mogliśmy dowiedzieć się więcej. I na koniec chciałbym odnieść się do plakatu przedstawiającego plemiona oraz języki Afryki. Zostały  na nim przedstawione wszystkie plemiona i języki i dopowiedzieliśmy  jeszcze z jakich plemion wywodzili się czarnoskórzy bohaterowie lektury.
Serdecznie pozdrawiam

Tymoteusz Piotrowski

Atmosfera w naszej grupie była bardzo przyjemna. Podczas intensywnej pracy nie zabrakło miejsca na dobrą zabawę. Do wspólnego planu przedstawienia każdy dodawał jakiś pomysł, dzięki czemu udało nam się to w miarę dobrze zorganizować. Jedynym utrudnieniem okazało się to, że połowa grupy nie przyszła do szkoły w dniu prezentacji wyników naszych działań. Jednak moim zdaniem i tak udało nam się bardzo fajnie to wszystko przedstawić. Wydaje mi się, że byłyśmy tak zgraną drużyną, ponieważ mogłyśmy same się dobrać, wskutek czego podczas pracy panował swobodny oraz bardzo przyjazny klimat.
Nela Karczewska

Praca w grupie bardzo mi się podobała. Niestety nasza grupa w całym składzie nie mogła się spotkać ani na lekcji, ani po nich. Na szczęście w głowach zaczął świtać pewien pomysł... Od razu ja, Dominika, Agata i Paweł zabraliśmy się do pracy. Po dwóch dniach pracy udało się nam wykonać super plakat. Zostało nam tylko dopracowanie plusów i minusów podróży oraz wywiadu tak, by wszystko było ciekawe – nagraliśmy go, co bardzo spodobało się naszym kolegom i pani. Niestety w stresie zapomnieliśmy o kalekiej wymowie polskich słów przez Kalego.
Pozdrawiam
Patrycja Kawczyńska

W grupie pracowało mi się bardzo dobrze. Atmosfera była bardzo fajna Jeśli chodzi o mnie, to przy plakacie dotyczącym przygód Stasia i Nel napracowałam się, ale traktowałam to też jak dobrą zabawę. Ale przede wszystkim byliśmy wobec siebie mili i wyrozumiali. Podobało mi się, że w trakcie prezentacji projektu, mogłam się wcielić w rolę dziennikarki. Więc mówiąc jednym zdaniem - praca w grupie mi się bardzo podobała, jak i też temat, którym się zajmowaliśmy. Dzięki temu utrwaliłam znajomość treści lektury.
Serdecznie pozdrawiam panią Małgorzatę Lipińską
Dominika Hallmann

Bardzo mi się podobał pomysł na taki projekt. Wszyscy świetnie pracowali i każdy zrobił tyle samo. Było miło, zabawnie, a przede wszystkim kreatywnie. Minus był jeden dotyczący kamery i małej ilości osób w naszej grupie, ale myślę, że i tak dobrze sobie poradziłyśmy.
Pozdrawiam.
Otylia Redzimska.

Samo wykonanie bardzo mi się spodobało. Jeśli chodzi o atmosferę z mojego punktu widzenia SUPER! Jeśli chodzi o komunikowanie się, to nie było z tym problemu. Było śmiesznie, zabawnie, bardzo mi się spodobało. Każdy miał w tej pracy swój udział. Jedynym  minusem było to, że połowa naszej grupy się nie zjawiła na końcowym etapie projektu. Ale i tak sobie bardzo dobrze z dziewczynami poradziłyśmy!
Pozdrawiam Panią Małgosię
Kornelia Roszkowska

Uczniowie klasy 5a podczas realizacji projektu pracowali w większości z dużym zaangażowaniem, wykazując się przy tym zainteresowaniem określoną tematyką, Rzeczywiście, tak jak większość z nich twierdzi, oprócz solidnego wykonywania poszczególnych zadań, dobrze się bawili. Mnie cieszy wykazanie się przez uczniów znajomością treści lektury, kreatywnością oraz współpracą w grupie. Dziękuję.

Małgorzata Lipińska

 

AKCJA ZBIÓRKA ARTYKUŁÓW SZKOLNYCH

Serdeczne podziękowania dla wszystkich darczyńców, uczniów i rodziców. Dzięki Wam damy trochę radości dzieciom i młodzieży Z Psychiatrycznego Szpitala w Gdańsku.

Warto Pomagać!!!

Oto lista zebranych artykułów:

3 ryzy papieru, 10 bloków, 12 zeszytów, pastele ołówkowe- 2 szt., kredki woskowe- 1, kredki świecowe- 4, kredki -4, ołówki- 3, długopisy żelowe – 2, długopisy zmazywalne 1, plastelina -1, pędzle- 1, pęk długopisów, gumki -2 zestawy, długopisy zestaw.

Anna Bela

Życzenia Świąteczne

Na radosne Święta Wielkanocne

składamy serdeczne życzenia zdrowych, pogodnych

Świąt pełnych wiary, nadziei i miłości

oraz radosnego, wiosennego nastroju.

Niech te Święta będą dla Wszystkich

czasem wytchnienia i odpoczynku od trudów

i wyzwań dnia codziennego.

W imieniu Całej Społeczności 

Szkoły Podstawowej w Chwaszczynie

Dyrektor Robert Zochniak

 

 

Życzenia od Rady Rodziców

Konkurs "Bez korzeni nie zakwitniesz. Moja Wielka i Mała Ojczyzna”

W konkursie mogą uczestniczyć uczniowie szkół podstawowych z klas 4-7. Zadaniem uczestników jest stworzenie drzewa genealogicznego i opisanie dziejów swojej rodziny na podstawie m.in. rozmów (wywiadów) z bliskimi oraz informacji, dokumentów i zdjęć znalezionych w archiwum rodzinnym i w Archiwach Państwowych.
Prace konkursowe można nadsyłać do 24 kwietnia 2024 r. za pomocą formularza zgłoszeniowego zamieszczonego na stronie konkursu (archiwarodzinne.gov.pl)