Sztuka budzenia fascynacji w szkole

Dr Marzena Żylińska, autorka wielu książek m.in. „Neuorodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” poprowadziła w ostatnią środę webinarium dla naszych nauczycieli.

Podczas spotkania padło mnóstwo ważnych zdań:

„Mózg jest organem społecznym - uczymy się od siebie, to jest najefektywniejsza forma nauki”

„Prosta reprodukcja wiedzy jest nudna. Motywację budzą zadania ciekawe, które uczeń może zrobić po swojemu”

„Uczymy się poprzez aktywność własną, nauczyciel powinien być podczas lekcji wycofany na drugi plan”

„Zadania typu: wstaw, uzupełnij, połącz powodują nudę i lęk”

„To, że dziecko nauczy się czytać później nie jest problemem. Problemem jest etykieta, że dziecko jest nie takie.”

„Czy my nauczyciele traktujemy uczniów jak autonomiczne byty ? Czy wspieramy niezależność i kreatywność ucznia?”

„Ludzie mają różny potencjał. Nie można zmusić uczniów do rozwoju w tym samym tempie.”

„W kulturze uczenia się są zadania trudne, skłaniające do myślenia, gdzie jest zgoda nauczyciela na popełniane przez ucznia błędy.”

Sztuka budzenia fascynacji w szkole jest możliwa, a zmiana systemu - choć trudna - już się w Polsce dzieje...

Tak naprawdę najbardziej realny wpływ mamy na siebie... może od tego zacząć ten cykl wartościowych zmian na lepsze? 

Monika Kraińska

Psycholog 

Twórczość poetycka naszego ucznia

Okres nauki zdalnej to nie tylko czas wzmożonej pracy skupionej w domach uczniów. Może to być czas, kiedy ujawniają się talenty i może to być czas, który owocuje twórczością literacką wśród uczniów. Przedstawiamy wiersz autorstwa Dawida - ucznia klasy IV C.

Emilia Dampc

 

Burza

 

Cisza zapadła.

Wiatr dmie w żaglach.

Nagle wielka fala

stateczek przykrywa niczym pościel.

Walczy stateczek walczy!!!

Ląd za daleko.

Mgła niczym mleko.

Tonie stateczek tonie!!!

Lecz nagle smuga światła

zza chmur się wychyla

stateczek się pod falą pochyla

Nadzieja ginie nadzieja!!!

Lecz nagle burza ustaje.

Stateczek w bezruchu staje.

Płyń stateczku płyń!!!

 

Walentynki w bibliotece

Bitmoji ImageWalentynki to serca, prezenty i historie słynnych zakochanych par. To wszystko czekało na uczniów w szkolnej bibliotece. Każdy, kto ją odwiedził, mógł zmierzyć się z walentynkowym quizem, połączyć w pary zakochanych bohaterów znanych bajek i baśni, a także wypożyczyć książkę, której tematem jest miłość. W zabawie wzięli udział uczniowie klas I, II oraz III i jak na Walentynki przystało, nikt nie wyszedł bez upominku.smile

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Bal Karnawałowy w klasie II a

Dzieci uwielbiają przebieranki, a karnawał to dla nich wspaniały czas zabaw. Na balu przebierańców mogą zmienić się w ukochane zwierzątko albo w bohatera ulubionej bajki. Kolorowe stroje i skoczna muzyka– w takiej atmosferze bawili się uczniowie klasy IIa 8 stycznia podczas balu karnawałowego. Uczniowie z dumą prezentowali swoje stroje. Z wielką ochotą uczestniczyli w tańcach, zabawach i konkursach. Na twarzach wszystkich malował się uśmiech. Bal był okazją do zintegrowania dzieci i pozostawił wiele niesamowitych wrażeń. Następny bal już za rok!!!
Zapraszamy na fotorelację z balu.

Dorota Bieszka

Dzień Bezpiecznego Internetu

9 lutego przypada Dzień Bezpiecznego Internetu – święto obchodzone w całej Europie w pierwszej połowie lutego. Jest inicjatywą Komisji Europejskiej, mającą na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Zagadnienia dotyczące korzystania uczniów z internetu oraz urządzeń elektronicznych są bardzo ważne, szczególnie teraz, w dobie nauczania zdalnego. Dlatego warto poświęcić czas na rozmowę ze swoimi dziećmi, aby wspólnie ustalić zasady bezpiecznego korzystania z tych narzędzi.

Pretekstem może być wspólna gra, w której dzieci mogą zostać Asami Internetu. Interlandia to przygoda w sieci, która przedstawia najważniejsze aspekty bezpieczeństwa w internecie: Zostań Asem internetu

Zachęcam też do przeczytania książki dostępnej w naszej bibliotece: SIECIAKI Misja: Bezpieczny internet.

Dla rodziców polecam poradniki do pobrania tutaj: Dzieci w świecie gier komputerowych,  Rodzinny przewodnik po cyfrowym świecie oraz stronę internetową poświęconą tej tematyce: Nie zagub dziecka w sieci

Zapraszam także do zapoznania się z treściami zawartymi w prezentacji:   

 

Małgorzata Baniewicz-Odrzywołek

Wyobraźnia - II moduł projektu edukacyjnego "Emocja"

Świetlica szkolna zrealizowała II moduł projektu edukacyjnego „Emocja”.  Tematem przewodnim cyklu zajęć  była wyobraźnia. Dzieci wysłuchały pięknej bajki autorstwa Małgorzaty Poręby pt. „Potęga wyobraźni” , która przeniosła je do miejsca o nazwie  Książeczkowo, w którym wraz z główną bohaterką Anią  i zaprzyjaźnionym skrzatem Zubim przeżyły niesamowite przygody.  Na  kolejnych zajęciach dzieci obejrzały film edukacyjny „Czarownica na miotle”, z którego dowiedziały się, że miłość i dobroć nie ma granic, a wolne miejsce na  tytułowej miotle znajdzie się dla każdego. Kolejnym punktem zajęć było przygotowanie mapy myśli  - czym jest wyobraźnia .  Pod koniec zajęć dzieci wykonały piękne prace plastyczne wykorzystując liście zebrane jesienią. Dziecięca wyobraźnia nie ma granic, pracując z dziećmi niejednokrotnie się już o tym przekonałam.

Edyta Malotka

Wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Matematycznego „LEON”

W listopadzie, w sesji jesiennej, uczniowie klas II (18 osób) oraz III (24 osoby) brali udział w Ogólnopolskim Konkursie Matematycznym "Leon. Celem konkursu było sprawdzenie umiejętności ścisłych uczniów oraz zachęcenie do rozwijania pasji matematycznych i samodzielności, odkrywania ukrytych talentów oraz rozwinięcia nawyku twórczego i logicznego myślenia. Ogólnopolski konkurs matematyczny jest sposobem na rozbudzenie motywacji do rozwoju zdolności ścisłych oraz sposobem na czerpanie radości z odkrywania tajników królowej nauk. Za pierwsze 3 miejsca  przyznawane są nagrody książkowe oraz dyplom laureata. Miejsca 4-10 nagradzane są dyplomem laureata oraz drobnym upominkiem. Pozostali uczestnicy otrzymują dyplom uczestnictwa. Przyznawane są miejsca Ex aequo. Laureatami konkursu zostało 12 osób.

Klasy drugie - liczba uczestników ogólnopolskiego konkursu wynosiła 1942 uczniów:

  1. Nela Karczewska – laureat 4 miejsca, kl.2b.
  2. Julia Smolińska – laureat 6 miejsca, kl.2a.
  3. Jakub Minasiewicz – laureat 10 miejsca, kl.2a.

Klasy trzecie- liczba uczestników ogólnopolskiego konkursu wynosiła 1944 uczniów:

  1. Aleksandra Rutkiewicz- laureat 5 miejsca, kl.3b.
  2. Milena Lipińska – laureat 6 miejsca, kl. 3b.
  3. Blanka Czaja – laureat 7 miejsca, kl. 3a.
  4. Mikołaj Forc – laureat 7 miejsca, kl. 3c.
  5. Radosław Hełminiak – laureat 7 miejsca, kl.3b.
  6. Dagmara Hewelt – laureat 7 miejsca, kl.3b.
  7. Piotr Maciejak – laureat 8 miejsca, kl.3b
  8. Aleksandra Gruszka – laureat 9 miejsca, kl.3b.
  9. Dawid Lorbiecki – laureat 9 miejsca, kl.3b.

Wszystkim  uczestnikom konkursu serdecznie gratuluję i życzę dalszych sukcesów.

Szczególne podziękowania kieruję do pań wychowawczyń za trud włożony w przygotowanie uczniów do konkursu.

Małgorzata Kisiel

-organizator konkursu na terenie szkoły

Kartki z iskierkami emocji – edycja zimowa

W ramach projektu edukacyjnego „Emocja”  świetlica szkolna podjęła współpracę ze SP nr 13 w Mysłowicach. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od wzięcia udziału w zimowej edycji  wymiany pocztówkowej – „Kartki z iskierkami emocji”. Dzieci z ogromną radością i zapałem przygotowały piękne kartki dla uczniów z partnerskiej szkoły i zaangażowały się we wspólne pisanie listu. Kartki pełne ciepłych słów i pozytywnych emocji wraz z listem wyruszyły w drogę do Mysłowic.  Natomiast w dniu wczorajszym dotarła już do nas przesyłka z zaprzyjaźnionej szkoły wraz z pięknym listem. Mamy nadzieję na owocną współpracę i zachowanie ciągłości korespondencji.

Edyta Malotka