Cele i zadania świetlicy ogólnej

Cele i zadania świetlicy:

 

1.Rozwijanie zainteresowań i wdrażanie do korzystania z podstawowych form życia kulturalnego ze szczególnym uwzględnieniem wrażliwości estetycznej .

  • organizowanie zajęć z zakresu tematyki interesującej dzieci (przyrodniczej, literackiej, muzycznej, plastycznej)

  • eksponowanie wytworów dzieci na tablicach w świetlicy

  • gromadzenie najatrakcyjniejszych prac – nagradzanie wysiłku na koniec roku szkolnego dyplomami oraz na bieżąco w trakcie zajęć,

  • korzystanie z różnych środków informacji (książka, prasa dziecięca, radio TV

  • organizowanie zajęć przybliżających różne środki wyrazu artystycznego;

 

2.Zapewnienie powodzenia szkolnego poprzez uaktywnienie procesów poznawczych

  • systematyczne odrabianie zadań domowych z pomocą nauczyciela dla dzieci słabych

  • wzajemna pomoc dzieci

  • wdrażanie do samodzielnego przygotowywania się do zajęć szkolnych

  • organizowanie zajęć z rozrywki intelektualnej

 

3.Profilaktyka edukacyjna – przeciwdziałanie trudnościom szkolnym

  • organizowanie gier i zabaw edukacyjnych kształtujących myślenie twórcze

  • prowadzenie ćwiczeń usprawniających funkcje percepcyjno – motoryczne (spostrzegawczość, uwaga, pamięć)- przeciwdziałanie dysleksji

  • zapewnienie ćwiczeń wspomagających naukę czytania i pisania

 

4.Kształtowanie właściwych kontaktów społecznych w grupie świetlicowej rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie

  • organizowanie zabaw dla całej grupy sprzyjających integracji społeczności świetlicowej

  • wdrażanie do poszanowania odrębności każdej osoby, korzystania z dobra wspólnego

  • kształtowanie postawy wzajemnej pomocy i opieki

  • zachęcanie do przestrzegania regulaminu zachowania opracowanego z dziećmi w formie kontraktu

 

5.Rozwijanie postawy właściwego spędzania czasu wolnego

  • organizowanie i prowadzenie zabaw edukacyjnych, korzystanie z gier

  • wyjścia na spacery, zabawy rekreacyjne

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych (głośne czytanie opowiadań, bajek, wierszy)

  • gromadzenie prasy dziecięcej i literatury

  • korzystanie z księgozbioru szkolnego

  • wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów

 

6.Budowanie właściwej samooceny

- poznawanie siebie, swoich mocnych i słabych stron, rozumienia przeżyć i

uczuć

  • zastanawianie się nad swoimi sukcesami

  • uświadomienie kto i co wpływa na nasz nastrój

  • nauczenie się takich działań które służą dobremu samopoczuciu

 

7.Kształtowanie nawyków higienicznych

  • wdrażanie do higieny osobistej- dbałość o schludny wygląd i czystość

  • estetyczne i higieniczne spożywanie posiłków

  • dbanie o odpowiedni ubiór zgodny z wymogami pogody

  • poznanie zasad racjonalnego odżywiania

  • rozróżnianie czynników wpływających pozytywnie i negatywnie na zdrowie

  • wskazywanie sposobów dbania o zdrowie psychiczne

 

8.Budzenie świadomości regionalnej poprzez poznawanie środowiska lokalnego

  • gromadzenie wiadomości o historii Chwaszczyna (szkoła, pariafia)

  • słuchanie legend kaszubskich.

 

 

Iwona Nocoń

 

Zapraszamy do GALERII