Omówienie lektury: Przygody Odyseusza Jana Parandowskiego sprawiło uczniom VIa i VIb oraz nauczycielce ogromną radość. Uczniowie przez cały tydzień śledzili losy tytułowego Odysa. Najpierw poznali sylwetki pisarzy: Homera i Jana Parandowskiego. Na kolejnych zajęciach metodą burzy mózgów gromadzili słownictwo wokół słowa podróż, korzystali również ze słowników celem wyszukiwania synonimów, antonimów, rodziny wyrazów. Z wielkim zaangażowaniem śledzili tułaczkę Odyseusza, układając plan wydarzeń i to właśnie wtedy zaświtała w głowach myśl o przygotowaniu krótkich scenek teatralnych. Po podziale na grupy uczniowie wybrali wydarzenie, które chcieliby przedstawić. Po czym opracowali scenariusze i z wielką ochotą zabrali się do realizacji projektu. Zadanie w większości wykonywali po lekcjach.
Na zajęciach jednak nie rozstawaliśmy się z Odysem. Na podstawie cytatów nazywaliśmy jego uczucia i emocje towarzyszące mu podczas podróży do Itaki, w oparciu o treść opowieści wskazywaliśmy pomysły Odyseusza, które pomogły mu dotrzeć do domu oraz pomysły napotkanych osób pozwalające spełnić bohaterowi marzenie o powrocie do Ojczyzny i rodziny. Było to również pretekstem do dyskusji o przyjaźni. Najwięcej jednak radości sprawiła uczniom dyskusja metodą Myślące kapelusze na temat: Czy mitologiczny Odyseusz może być godzien uwagi współczesnego człowieka? Podsumowaniem tych wszystkich intensywnych działań była prezentacja scenek teatralnych. Efekty zobaczcie w galerii.
Małgorzata Lipińska