PSYCHOLOG I PEDAGOG SZKOLNY

Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców

Dwa miesiące temu postanowiłam zadać pytania uczniom oraz rodzicom - czas pandemii dla wszystkich jest trudny i obciąża nas emocjonalnie... nie zawsze to, co widać jest tym, co ktoś przeżywa lub czuje... Pomyślałam, że warto dopytać ...  

Powstały zatem dwie ankiety: „Co mnie stresuje ?” - przeznaczona dla uczniów klas 4-8 oraz druga : „ Na jakie problemy napotykają Państwo i Państwa dzieci w czasie nauki zdalnej?” - skierowana do rodziców uczniów wszystkich klas. Wyniki obu ankiet znajdują się poniżej. Zachęcam, by poddać je samodzielnej refleksji ...

Zobacz: Wyniki ankiety: Co mnie stresuje?

Zobacz: Wyniki ankiety: Na jakie problemy napotykają Państwo i Państwa dzieci w czasie nauki zdalnej?

Wszystkim osobom zaangażowanym w ten proces dziękuję za udział. 

Monika Kraińska

Psycholog 

Konferencja „Zmory spod szkolnej ławy. Zdrowie psychiczne i emocjonalne uczniów”

24.03.2021 r odbyła się konferencja dotycząca zdrowia psychicznego i emocjonalnego uczniów. Organizatorem była Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku. Część kadry naszej szkoły uczestniczyła w wydarzeniu. 
To, że pandemia powoduje u nas doświadczanie stresu przewlekłego jest już chyba faktem i nikogo nie zaskakuje ten wniosek. Dzieci jednak są bardziej wrażliwe na odczuwanie sytuacji stresogennych. Ich dobrostan czyli samopoczucie jest teraz chwiejne, są przemęczone a satysfakcja z nauki może się obniżać. Doświadczają smutku, spadku poczucia własnej skuteczności. Każdy inaczej doświadcza tego , co dzieje się podczas pandemii.
Bądźmy na siebie uważni i bardziej empatyczni !
 
Monika Kraińska
Psycholog 

Sztuka budzenia fascynacji w szkole

Dr Marzena Żylińska, autorka wielu książek m.in. „Neuorodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” poprowadziła w ostatnią środę webinarium dla naszych nauczycieli.

Podczas spotkania padło mnóstwo ważnych zdań:

„Mózg jest organem społecznym - uczymy się od siebie, to jest najefektywniejsza forma nauki”

„Prosta reprodukcja wiedzy jest nudna. Motywację budzą zadania ciekawe, które uczeń może zrobić po swojemu”

„Uczymy się poprzez aktywność własną, nauczyciel powinien być podczas lekcji wycofany na drugi plan”

„Zadania typu: wstaw, uzupełnij, połącz powodują nudę i lęk”

„To, że dziecko nauczy się czytać później nie jest problemem. Problemem jest etykieta, że dziecko jest nie takie.”

„Czy my nauczyciele traktujemy uczniów jak autonomiczne byty ? Czy wspieramy niezależność i kreatywność ucznia?”

„Ludzie mają różny potencjał. Nie można zmusić uczniów do rozwoju w tym samym tempie.”

„W kulturze uczenia się są zadania trudne, skłaniające do myślenia, gdzie jest zgoda nauczyciela na popełniane przez ucznia błędy.”

Sztuka budzenia fascynacji w szkole jest możliwa, a zmiana systemu - choć trudna - już się w Polsce dzieje...

Tak naprawdę najbardziej realny wpływ mamy na siebie... może od tego zacząć ten cykl wartościowych zmian na lepsze? 

Monika Kraińska

Psycholog 

Emocje i kreatywność w klasie 2b

W klasie 2b wiele się dzieje.  Dzieci są pełne emocji i energii do działania. Postanowiłam wykorzystać ten czas i spotkać się z uczniami. Wiemy,  że czas pandemii to dla wszystkich ciągłe zmiany. Raz jesteśmy w szkole, za chwilę znów kontakt tylko online.  Takie sytuacje budzą w dzieciach złość , rozczarowanie... A przecież szkoła jest nie tylko miejscem nauki, ale przede wszystkim kontaktów społecznych, budowania relacji, dzielenia się emocjami. Nasze spotkania były przeplatane kalamburami o uczuciach oraz kreatywnymi zajęciami. Zwykle przychodzę z pomysłem, który po chwili jest modyfikowany przez dzieci. I o to chodzi. Szczególnie podczas twórczych zajęć. Tak naprawdę celem był relaks i uwolnienie się od napięć związanych z obecną sytuacją. I co najważniejsze - spotkaniem twarzą w twarz, co w dzisiejszym świecie staje się zjawiskiem deficytowym. 

Monika Kraińska

Psycholog 

 

Motywacja i efekt nowości

Motywacja wewnętrzna, naturalna - wspierana jest poprzez nowość. To , co nowe, nieznane wzmacnia proces uczenia się, przetwarzania informacji, zapamiętywania. Nasze mózgi uwielbiają być zaskakiwanie, lepiej skupiają się na zadaniach różnorodnych i otwartych. Pewna doza swobody, spontaniczności, uczenie się we własnym tempie - wszystko to  skuteczniej angażuje  ucznia w  proces własnej edukacji. Brak pośpiechu, radość tworzenia i zgoda na popełnianie błędów obniżają stres , zwiększają poziom akceptacji i samooceny. 

A tego trzeba naszym uczniom !
 
Monika Kraińska
Psycholog