PSYCHOLOG I PEDAGOG SZKOLNY

Warsztat o emocjach i komunikowaniu się w Kl 7c

Rozwijanie inteligencji emocjonalnej, aktywne słuchanie, przekazywanie informacji to ważne aspekty funkcjonowania społecznego. 
Uczniowie klasy 7 c mieli za zadanie narysowanie  obrazka składającego się z różnych figur, kresek... nie widzieli go jednak - oprócz jednej osoby, która starała się przekazać to, co widzi - najlepiej jak potrafi. Narysowane obrazki  były jednak różne. Wniosek : komunikowanie się jest trudną sztuką, pytaj, gdy nie wiesz, nie czytaj w myślach, bo to prosta droga do nieporozumień. 
Zatem Twój komunikat może być rozumiany przez ludzi w różny sposób... bądź tego świadomy !
Były także rozmowy o emocjach : strachu, lęku,  radości czy gniewie. Tworzyliśmy kolorowe dzieła z wycinków z gazet. Dzieliliśmy się doświadczeniami... było naprawdę fajnie ? 
Tęsknię za tym czasem... oby pandemia szybko minęła. 
 
Monika Kraińska
Psycholog

Lekcja tolerancji i wrażliwości w klasie 6a

Dawno, dawno temu.... uczniowie z Krainy o nazwie Chwaszczyno udali się z wizytą do szkoły, w której dzieci uczą się i żyją nieco inaczej. Na początku byli przestraszeni... nie wiedzieli czego się spodziewać. Jednak po kilku chwilach odkryli, że choć wzajemnie się nie znają - mogą wspólnie coś przygotować. 
Pomagali sobie, rozmawiali... śmiali się i jedli pyszne szaszłyki owocowe - przy wspólnych stołach. 
Niektórzy po raz pierwszy spotkali się z dziećmi niepełnosprawnymi, dla których samodzielne zrobienie kanapki jest ważniejsze niż oceny w szkole.  
Po wizycie - podczas godzin wychowawczych - były rozmowy o przeżytych emocjach, o strachu, niepewności, uldze. 
Dzieci z Krainy Chwaszczyno chcą pojechać tam jeszcze raz ! Mamy nadzieję, że wkrótce będzie to możliwe, bo to była cenna lekcja tolerancji i wrażliwości.
 
Monika Kraińska
Psycholog

Warsztat o komunikacji w Kl 2 c

Co robisz, gdy jesteś pilotem samolotu i otrzymujesz informację, że jest awaria urządzeń i nie dasz rady bezpiecznie wylądować?  Jedynym ratunkiem jest kontakt z wieżą kontroli lotów. Od tej chwili polegasz tylko na informacjach od kontrolera, który podaje Ci wszelkie dane, byś mógł wylądować szczęśliwie na Ziemi. Z takim problemem zetknęli się uczniowie klasy 2c. Każdy z nich mógł wystąpić w niecodziennej roli. Przekazywanie informacji osobie, która miała opaskę na oczach nie było łatwe. Przeszkody w postaci materaców i krętych ścieżek mnożyły się bezlitośnie. Był to świetny trening wspierający komunikację i relacje między uczniami. Padło pytanie:  Czy bezpiecznie wyląduję, kiedy Ci zaufam ? 
Teraz - w czasie pandemii-  komunikacja jest utrudniona, szukajmy jednak różnych sposobów online, by „ spotkać” się z drugim człowiekiem ?
 
Monika Kraińska - psycholog 

Wsparcie psychologiczne on-line

Czas pandemii zaskoczył nas wszystkich. 
Po początkowym stresie podjęliśmy próby przystosowania się. 
Kontakt online nie jest tym samym co realne patrzenie w oczy drugiej osobie, jednak zajęcia toczyły się dalej... Tym ważniejsze okazało się wsparcie i budowanie relacji z uczniami. 
Oprócz rozmów o nowej sytuacji, trudnościach, szansach - ćwiczyliśmy również różne inne umiejętności.
Mandale były elementem sesji relaksacyjnej, pizza była sposobem na terapię małych rączek a także kształtowaniem organizacji  pracy, planowania i poszerzania pojęć. Wycinanie i komponowanie koktajlu owocowego zapoczątkowało dyskusję o wymarzonych wakacyjnych miejscach, w których widzieliśmy siebie leżących na plaży.
Były także puzzle z emocjami, które pomogły w rozpoznawaniu i nazywaniu uczuć. A jest ich teraz sporo !
Posłużyły one także do rozwijania kompetencji społecznych - nauki przestrzegania zasad, komunikacji, dodatkowo rozwijając koordynację wzrokowo - ruchową. 
Były elementy arteterapii i terapii ręki, rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych. 
Pracujemy dalej ! Mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy się w szkole ! 
 
Monika Kraińska
Psycholog

Warsztat o wartościach - Kl 2c

Za każdym zachowaniem człowieka stoją jego wartości. W klasie 2c zastanawialiśmy się czym jest szacunek do drugiego człowieka, życzliwość, otwartość. Komponowaliśmy „Przepis na przyjaźń” - dzieci tworzyły plakat z zasadami dotyczącymi tych relacji. Słuchanie, wybaczanie, dzielenie się, wspólne spędzanie czasu... to ważne komponenty przyjaźni. Były także zagadki z emocjami - opisz zaskoczenie lub przerażenie -ciekawe czy druga osoba potrafi to odczytać ?  Czym jest wstręt lub duma?  Na kolejnych warsztatach zajmiemy się komunikacją - ważną umiejętnością gwarantującą udane relacje.

Monika Kraińska - psycholog