Międzynarodowy Dzień Kropki w klasach 0-3 i 4 SP

Historia Dnia Kropki sięga roku 2009, kiedy to nauczyciel muzyki z Iowa Terry Shay zaproponował zaprzyjaźnionym szkołom i nauczycielom by przeczytać książkę, wspólnie bawić się i tworzyć na początku roku szkolnego – 15 września. I tak już od 9 lat w ramach International Dot Day uczniowie, nauczyciele, bibliotekarze, pracownicy instytucji kultury na całym świecie organizują wiele działań, które pomagają dzieciom odkryć talenty, poznać swoje mocne strony i je zaprezentować. Motywem przewodnim jest kropka. Powstają kropkowe dzieła sztuki, filmy animowane, matematyczne łamigłówki, labirynty, festiwale talentów.

Jak świętowali nasi uczniowie i nauczyciele?

Po pierwsze nauczyciele, uczniowie i rodzice zostali wprowadzeni w tematykę projektu. Wszystkie informacje zostały umieszczone na tablicy przy sali nr 3. Nauczyciele wspólnie zaplanowali harmonogram Dnia Kropki - realizowali zadania projektowe podczas lekcji 14 września.

Wszyscy zaczęliśmy od obejrzenia filmu o Vashti, po czym rozmawialiśmy o swoich mocnych stronach, pokonywaniu trudności, wzajemnej pomocy i odkrywaniu swoich talentów. Potem nadszedł czas na zapisanie słowem lub rysunkiem swojego talentu na wyciętej przez siebie kropce - dumnie wieszałam je wokół kropki namalowanej przez Vashti!

Następnie każda klasa realizowała hasło: "Zabawnie, kreatywnie i odważnie" na swój indywidualny sposób.

Pojawiły się piękne gąsienice z kółek, prace plastyczne zainspirowane sztuką Aborygenów, czy sztuką abstrakcyjną (Kandinsky), oklejanie ubrań kolorowymi kropkami, zaszyfrowanie za pomocą alfabetu Braille’a wiadomości do kolegów i koleżanek z równoległej klasy, rozszyfrowanie przekazanej wiadomości, obrysowywanie, wycinanie i ozdabianie okularów, kodowanie trasy dla ozobota, czy też kodowanie na macie edukacyjnej według podanego warunku. Ogromną popularnością cieszyła się sesja fotograficzna, tzw. fotobudka, która była oczywiście w kropki! Klasa 4 na języku polskim tworzyła ilustrację do pojedynczej, czarnej kropki, aby potem opisać powstały obraz słowami.

Ten dzień na długo pozostanie w naszej pamięci. Wszyscy jednak zgodnie stwierdziliśmy, że nie musimy czekać do przyszłego roku, aby: bawić się, integrować, przeżywać wspólnie, odkrywać swoje możliwości, rozwijać kreatywność, uczyć się, poznawać, czy tworzyć!

Dziękuję wszystkim nauczycielom i uczniom za tak ogromne zaangażowanie podczas obchodów Pierwszego w naszej szkole Dnia Kropki.

Nasza szkoła otrzymała od autora książki o Vashti - Petera Reynoldsa - certyfikat z podziękowaniami za dołączenie do międzynarodowego świętowania kreatywności!

 Koordynator projektu:

Małgorzata Kisiel