Innowacja pedagogiczna

Programowanie w klasach 1-2 SP

W I semestrze roku szkolnego 2018/2019 uczniowie klas 1 i 2 SP uczestniczyli w realizacji innowacji "Nauka programowania przez zabawę". Na zajęciach (jedna godzina w tygodniu) uczniowie wprowadzani byli w świat programowania i kodowania poprzez doświadczenie i zabawę. Dzieci uczyły się prawidłowo tworzyć kod, poszukiwały, rozwiązywały problemy, a tym samym kreatywnie i odważnie patrzyły na świat. Na zajęciach uczyły się współpracy w grupie, logicznego myślenia, umiejętności planowania i przewidywania, wytrwałości i koncentracji. W realizacji tych celów służyły: małe robociki OzoBoty, mata edukacyjna oraz wirtualna mata do kodowania. To właśnie OzoBot podążając po linii rozpoznaje sekwencje kolorowych kodów narysowanych przez dzieci. Dzięki temu w tak prosty sposób uczniowie pisali swoje pierwsze programy. Podczas zajęć utrwalaliśmy wiele umiejętności zapisanych w podstawie programowej, między innymi: dni tygodnia, nazwy miesięcy, kierunki prawo-lewo, czy też figury geometryczne. Nie zabrakło zajęć  "Storytelling, czyli rysowanie historii i opowiadanie" - uczyliśmy się przedstawiać kolejność wydarzeń oraz układać poprawne zdania.  Wraz z Ozobotem i matą edukacyjną obchodziliśmy takie święta jak: Dzień Kropki, Dzień Misia, CodeWeek, Mikołajki, Boże Narodzenie, czy też Dzień Babci i Dziadka. Uczniowie byli bardzo zaangażowani w zajęcia z Ozobotami i wiele z nich skorzystali.

Małgorzata Kisiel

Czytaj więcej...

Pobawimy się dziś w teatr, my się w teatr pobawimy!!!

Omówienie lektury: Przygody Odyseusza Jana Parandowskiego sprawiło uczniom VIa i VIb oraz nauczycielce ogromną radość. Uczniowie przez cały tydzień śledzili losy tytułowego Odysa. Najpierw poznali sylwetki pisarzy: Homera i Jana Parandowskiego. Na kolejnych zajęciach metodą burzy mózgów gromadzili słownictwo wokół słowa podróż, korzystali również ze słowników celem wyszukiwania synonimów, antonimów, rodziny wyrazów. Z wielkim zaangażowaniem śledzili tułaczkę Odyseusza, układając plan wydarzeń i to właśnie wtedy zaświtała w głowach myśl o przygotowaniu krótkich scenek teatralnych. Po podziale na grupy uczniowie wybrali wydarzenie, które chcieliby przedstawić. Po czym opracowali scenariusze i z wielką ochotą zabrali się do realizacji projektu. Zadanie w większości wykonywali po lekcjach.

Na zajęciach jednak nie rozstawaliśmy się z Odysem. Na podstawie cytatów nazywaliśmy jego uczucia i emocje towarzyszące mu podczas podróży do Itaki, w oparciu o treść opowieści wskazywaliśmy pomysły Odyseusza, które pomogły mu dotrzeć do domu oraz pomysły napotkanych osób pozwalające spełnić bohaterowi marzenie o powrocie do Ojczyzny i rodziny. Było to również pretekstem do dyskusji o przyjaźni. Najwięcej jednak radości sprawiła uczniom dyskusja metodą Myślące kapelusze na temat: Czy mitologiczny Odyseusz może być godzien uwagi współczesnego człowieka? Podsumowaniem tych wszystkich intensywnych działań była prezentacja scenek teatralnych. Efekty zobaczcie w galerii.

Małgorzata Lipińska

Czytaj więcej...

Żywa lekcja historii w Muzeum w Sopocie

W listopadzie 2017 r. w ramach innowacji pedagogicznej uczniowie z klas czwartych szkoły podstawowej brali udział w żywej lekcji historii w Muzeum Sopotu pt ‘’ Saga rodu Claszenna. Krótka historia kurortu.’’  Uczestnicy zajęć zdobyli podstawową wiedzę na temat Sopotu: kim był Jan Jerzy Haffner? Co oznacza słowo balneologia? Zajęcia prowadzone są w oparciu o mapy i pocztówki prezentujące miasto na przełomie XIX.    

Czytaj więcej...