W pustyni i w puszczy to książka o ….. w klasie 5a przyniósł wiele satysfakcji uczniom i polonistce. W ramach zadań projektu uczniowie planowali swoje czynności, ustalali harmonogram ich wykonania, a następnie je realizowali, pracując z tekstem powieści oraz wykorzystując inne źródła informacji, w tym TIK. Podział na grupy nastąpił w pierwszej fazie realizacji projektu w oparciu o uzupełnienie metodą burzy mózgów zdania:
W pustyni i w puszczy to książka o …
przyjaźni. Afryce.
Stasiu i Nel.
ciekawych przygodach Stasia i Nel.
bohaterstwie.
niesamowitej wędrówce, samodzielności.
wierzeniach Afrykanów.
umiejętnościach przeżycia w trudnych warunkach.
Uzupełnione zdanie pozwoliło na tematyczne uporządkowanie wypowiedzi z podziałem na cztery grupy:
PODRÓŻ PRZEZ AFRYKĘ (zaprezentowanie trasy Stasia i Nel, wywiad z Lindem, wywiad z Kalim – wcielenie się w postaci (ubiór, charakteryzacja) prezentacja sposobów podróży - wskazanie plusów i minusów)
BOHATEROWIE LEKTURY (zaprezentowanie bohaterów pierwszoplanowych, drugoplanowych, epizodycznych i innych (ubiór, charakteryzacja), Staś w oczach towarzyszy podróży, wywiad ze Stasiem i Nel po ich powrocie do domu (ubiór, charakteryzacja).
PRZYRODA W AFRYCE podział na florę i faunę na podstawie lektury, różnice: pustynia, sawanna, puszcza, wspomnienia niedoświadczonego podróżnika: pora sucha, pora deszczowa – makieta.
MIESZKAŃCY AFRYKI plemiona, języki, problem niewolnictwa, życie w murzyńskiej wiosce – prezentacja, plakat, scenki dramatyczne.
W trakcie tygodnia wytężonej pracy powstały różnorodne analizy, plakaty, makiety, wywiady, scenki dramatyczne i pantomimiczne, które zostały zaprezentowane na forum klasy – efekty widoczne są na zdjęciach.
Na koniec uczniowie dokonali oceny oraz samooceny realizacji projektu wg wskazań: zadanie/osoba odpowiedzialna/stopień realizacji zadania/co nam wyszło, a co moglibyśmy zrobić inaczej?
Oto wypowiedzi niektórych uczniów klasy 5a dotyczące realizacji projektu
przesłane w formie pisemnej
Uważam, że nasza makieta została dobrze oraz pomysłowo wykonana, ale mogłoby być na niej trochę czyściej. Natomiast temat niewolnictwa nie został przez nas zbyt dobrze przedstawiony. Mogliśmy dowiedzieć się więcej. I na koniec chciałbym odnieść się do plakatu przedstawiającego plemiona oraz języki Afryki. Zostały na nim przedstawione wszystkie plemiona i języki i dopowiedzieliśmy jeszcze z jakich plemion wywodzili się czarnoskórzy bohaterowie lektury.
Serdecznie pozdrawiam
Tymoteusz Piotrowski
Atmosfera w naszej grupie była bardzo przyjemna. Podczas intensywnej pracy nie zabrakło miejsca na dobrą zabawę. Do wspólnego planu przedstawienia każdy dodawał jakiś pomysł, dzięki czemu udało nam się to w miarę dobrze zorganizować. Jedynym utrudnieniem okazało się to, że połowa grupy nie przyszła do szkoły w dniu prezentacji wyników naszych działań. Jednak moim zdaniem i tak udało nam się bardzo fajnie to wszystko przedstawić. Wydaje mi się, że byłyśmy tak zgraną drużyną, ponieważ mogłyśmy same się dobrać, wskutek czego podczas pracy panował swobodny oraz bardzo przyjazny klimat.
Nela Karczewska
Praca w grupie bardzo mi się podobała. Niestety nasza grupa w całym składzie nie mogła się spotkać ani na lekcji, ani po nich. Na szczęście w głowach zaczął świtać pewien pomysł... Od razu ja, Dominika, Agata i Paweł zabraliśmy się do pracy. Po dwóch dniach pracy udało się nam wykonać super plakat. Zostało nam tylko dopracowanie plusów i minusów podróży oraz wywiadu tak, by wszystko było ciekawe – nagraliśmy go, co bardzo spodobało się naszym kolegom i pani. Niestety w stresie zapomnieliśmy o kalekiej wymowie polskich słów przez Kalego.
Pozdrawiam
Patrycja Kawczyńska
W grupie pracowało mi się bardzo dobrze. Atmosfera była bardzo fajna Jeśli chodzi o mnie, to przy plakacie dotyczącym przygód Stasia i Nel napracowałam się, ale traktowałam to też jak dobrą zabawę. Ale przede wszystkim byliśmy wobec siebie mili i wyrozumiali. Podobało mi się, że w trakcie prezentacji projektu, mogłam się wcielić w rolę dziennikarki. Więc mówiąc jednym zdaniem - praca w grupie mi się bardzo podobała, jak i też temat, którym się zajmowaliśmy. Dzięki temu utrwaliłam znajomość treści lektury.
Serdecznie pozdrawiam panią Małgorzatę Lipińską
Dominika Hallmann
Bardzo mi się podobał pomysł na taki projekt. Wszyscy świetnie pracowali i każdy zrobił tyle samo. Było miło, zabawnie, a przede wszystkim kreatywnie. Minus był jeden dotyczący kamery i małej ilości osób w naszej grupie, ale myślę, że i tak dobrze sobie poradziłyśmy.
Pozdrawiam.
Otylia Redzimska.
Samo wykonanie bardzo mi się spodobało. Jeśli chodzi o atmosferę z mojego punktu widzenia SUPER! Jeśli chodzi o komunikowanie się, to nie było z tym problemu. Było śmiesznie, zabawnie, bardzo mi się spodobało. Każdy miał w tej pracy swój udział. Jedynym minusem było to, że połowa naszej grupy się nie zjawiła na końcowym etapie projektu. Ale i tak sobie bardzo dobrze z dziewczynami poradziłyśmy!
Pozdrawiam Panią Małgosię
Kornelia Roszkowska
Uczniowie klasy 5a podczas realizacji projektu pracowali w większości z dużym zaangażowaniem, wykazując się przy tym zainteresowaniem określoną tematyką, Rzeczywiście, tak jak większość z nich twierdzi, oprócz solidnego wykonywania poszczególnych zadań, dobrze się bawili. Mnie cieszy wykazanie się przez uczniów znajomością treści lektury, kreatywnością oraz współpracą w grupie. Dziękuję.
Małgorzata Lipińska