W ostatnim poście poinformowaliśmy o ogromnym sukcesie Zofii Kreft, Alicji Myszk oraz Filipa Szmigla w konkursie "Klimat w Szkołach Metropolii". Chcielibyśmy przybliżyć Państwu realizowaną przez nich inicjatywę:
W ramach inicjatywy „Szkoła Chwaszczyno dba o klimat” postawiliśmy na wszechstronność działań. Naszym celem było dotrzeć do jak największej grupy odbiorców, wykorzystując dwa źródła komunikacji: warsztaty na żywo jak i prowadzenie działalności w sieci, zakładając konto edukacyjne na platformie- Instagram.
Dużym problemem w naszej gminie jest odprowadzanie wód opadowych oraz wód z roztopów. Infrastruktura nie sprzyja wchłanianiu i wykorzystaniu wody, dlatego mieszkańcy borykają się z częstym zalewaniem dróg czy piwnic.. Dlatego też podczas realizacji naszej inicjatywy skupiliśmy się na problemie związanym z infrastrukturą wodną, zanieczyszczeniem wody i możliwymi skutkami w kontekście zmian klimatu. Nasze działania rozpoczęliśmy od spotkań z rodzicami. Byli to nasi pierwsi adresaci, ponieważ w dużej mierze mają wpływ na to jak wygląda nasze otoczenie. Nasz zespół zrealizował serie spotkań edukacyjnych podczas styczniowych wywiadówek w naszej szkole. Podczas tych spotkań przedstawiliśmy prezentację ukazującą problem z wodami opadowymi i czekającymi nas zmianami klimatu. Pokazaliśmy możliwe rozwiązania, takie jak niecka retencyjna, które poznaliśmy podczas realizacji całego projektu. Zainteresowanie rodziców było na tyle duże, że po naszych spotkaniach prosili o przesłanie prezentacji mailowo, aby dokładniej mogli przejrzeć rozwiązania, które mogą wprowadzić. Zwracaliśmy uwagę na proste kroki takie jak chociażby ograniczenie koszenia traw czy wykorzystywanie „deszczówki” do podlewania ogrodów.
Nagrania z warsztatów umieściliśmy na naszym profilu na Instagramie-klimat.szkolachwaszczyno.
Następnym krokiem było ukazanie problemu dzieciom i młodzieży. Co prawda rodzice mają większy wpływ na teraźniejszość, ale przyszłość należy właśnie do dzieci, które dodatkowo mogą motywować rodzinę do działania. Zorganizowaliśmy serię warsztatów dedykowanych uczniom klas 5 oraz 1-3. Z uczniami kl. 5 tworzyliśmy projekty „naprawy świata”. Wspólnie szukaliśmy pomysłów na proste działania spowalniające zmiany klimatu. Stworzyliśmy plakaty, które zawisły w naszej szkole. Z klasami 1-3 działaliśmy inaczej, wybraliśmy się na wspólny spacer w okresie początku roztopów w Chwaszczynie. Był to świetny moment żeby ukazać problem nadmiernego wybetonowania naszej okolicy, licznych domów i braku ujścia dla wody z roztopów. Podczas spaceru dzieci nauczyły się jaki wpływ ma infrastruktura na wchłanianie i możliwe wykorzystanie wody. Z obu przedsięwzięć umieściliśmy relację w sieci.
Na profilu na Instagramie pojawiły się dodatkowo infografiki i filmiki edukacyjne o tematyce:
- „Czy klimat naprawdę się zmienia?”, z grafikami ukazującymi jak klimat zubaża bioróżnorodność.
- „Czy zabraknie pitnej wody?”, tłumacząc dlaczego zabraknie pitnej wody skoro podnosi się poziom wód i topnieją lodowce.. Podczas warsztatów zauważyliśmy taki tok rozumowania, dlatego zdecydowaliśmy się na wytłumaczenie.
- „Oszczędzaj wodę”, czyli kilka prostych kroków co możemy zrobić.
- „Zagospodarowanie wód opadowych” w celu graficznego przedstawienia możliwych rozwiązań w infrastrukturze.
-„Korzyści z ogrodów deszczowych w gruncie” w formie filmików.
Nasza inicjatywa jest stale wzbogacana o nowe materiały a nasze zasięgi wzrastają z każdym dniem. Promujemy naszą inicjatywę plakatami w szkole, dzieleniem się mediami społecznościowymi z uczniami oraz wysyłając maile informacyjne do wszystkich rodziców uczniów w naszej szkole.
Aleksandra Grota