Zdrowo i sportowo - certyfikat

Każdy przedszkolak już wie co zrobić trzeba by być zdrowym i wysportowanym.

Miło mi poinformować, iż nasza Szkoła otrzymała certyfikat akcji “Zdrowo i Sportowo” pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Sportu. W akcji promowania zdrowego trybu życia wzięły udział oddziały przedszkolne. Wszystkie przedszkolaki biorąc udział w programie uczyły się: jakie produkty należy wybierać, aby posiłki były zdrowe oraz w jaki sposób korzystać z aktywności, aby właściwie się rozwijać i nie chorować.

Koordynator akcji - Aleksandra Niziołek

Światowy Dzień Bez Papierosa

Dnia 31.05 obchodzimy dzień bez tytoniu. Tego dnia odbędą się krótkie spotkania uczniów z Panią pielęgniarką oraz warsztaty profilaktyczne dla klas 8.

By zgłębić temat polecam prezentację poniżej, przekazaną przez Powiatową Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w Kartuzach.

Monika Kraińska 

Psycholog

Koordynator ds. Szkoły Promującej Zdrowie

Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów i rodziców

Dwa miesiące temu postanowiłam zadać pytania uczniom oraz rodzicom - czas pandemii dla wszystkich jest trudny i obciąża nas emocjonalnie... nie zawsze to, co widać jest tym, co ktoś przeżywa lub czuje... Pomyślałam, że warto dopytać ...  

Powstały zatem dwie ankiety: „Co mnie stresuje ?” - przeznaczona dla uczniów klas 4-8 oraz druga : „ Na jakie problemy napotykają Państwo i Państwa dzieci w czasie nauki zdalnej?” - skierowana do rodziców uczniów wszystkich klas. Wyniki obu ankiet znajdują się poniżej. Zachęcam, by poddać je samodzielnej refleksji ...

Zobacz: Wyniki ankiety: Co mnie stresuje?

Zobacz: Wyniki ankiety: Na jakie problemy napotykają Państwo i Państwa dzieci w czasie nauki zdalnej?

Wszystkim osobom zaangażowanym w ten proces dziękuję za udział. 

Monika Kraińska

Psycholog 

Stres i emocje w pandemii - warsztaty dla klas 8

W kwietniu odbyły się warsztaty dla klas 8, dotyczące przeżyć związanych m.in. z pandemią, egzaminami... sytuacjami, które nas stresują. Wydarzenie zorganizowało Polskie Centrum Profilaktyki. Uczniowie pytali, czy warto trzymać emocje w sobie, czy też mówić o nich ? Czy stres może motywować, czy też działa na nas destrukcyjnie?  Opowiadali o swoich „czarnych scenariuszach” wytworzonych w wyobraźni - co może się stać podczas egzaminów lub tego, gdy pandemia będzie trwała nadal... Pojawiły się tematy związane z niepokojem, smutkiem, samotnością, poczuciem winy, strachem... Co stresuje nasze dzieci? Szkoła, rodzina, klasówki, samotność, choroba, bezradność... Jak sobie z tym radzić ? Zaobserwuj swoje myśli, to one wpływają na to co czujesz i w jaki sposób się zachowasz. Masz wpływ na to co zrobisz z trudną sytuacją.

Monika Kraińska
Psycholog

Konferencja „Zmory spod szkolnej ławy. Zdrowie psychiczne i emocjonalne uczniów”

24.03.2021 r odbyła się konferencja dotycząca zdrowia psychicznego i emocjonalnego uczniów. Organizatorem była Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Gdańsku. Część kadry naszej szkoły uczestniczyła w wydarzeniu. 

To, że pandemia powoduje u nas doświadczanie stresu przewlekłego jest już chyba faktem i nikogo nie zaskakuje ten wniosek. Dzieci jednak są bardziej wrażliwe na odczuwanie sytuacji stresogennych. Ich dobrostan czyli samopoczucie jest teraz chwiejne, są przemęczone a satysfakcja z nauki może się obniżać. Doświadczają smutku, spadku poczucia własnej skuteczności. Każdy inaczej doświadcza tego , co dzieje się podczas pandemii.
Bądźmy na siebie uważni i bardziej empatyczni !
 
Monika Kraińska
Psycholog 

Sztuka budzenia fascynacji w szkole

r Marzena Żylińska, autorka wielu książek m.in. „Neuorodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” poprowadziła w ostatnią środę webinarium dla naszych nauczycieli.

Podczas spotkania padło mnóstwo ważnych zdań:

„Mózg jest organem społecznym - uczymy się od siebie, to jest najefektywniejsza forma nauki”

„Prosta reprodukcja wiedzy jest nudna. Motywację budzą zadania ciekawe, które uczeń może zrobić po swojemu”

„Uczymy się poprzez aktywność własną, nauczyciel powinien być podczas lekcji wycofany na drugi plan”

„Zadania typu: wstaw, uzupełnij, połącz powodują nudę i lęk”

„To, że dziecko nauczy się czytać później nie jest problemem. Problemem jest etykieta, że dziecko jest nie takie.”

„Czy my nauczyciele traktujemy uczniów jak autonomiczne byty ? Czy wspieramy niezależność i kreatywność ucznia?”

„Ludzie mają różny potencjał. Nie można zmusić uczniów do rozwoju w tym samym tempie.”

„W kulturze uczenia się są zadania trudne, skłaniające do myślenia, gdzie jest zgoda nauczyciela na popełniane przez ucznia błędy.”

Sztuka budzenia fascynacji w szkole jest możliwa, a zmiana systemu - choć trudna - już się w Polsce dzieje...

Tak naprawdę najbardziej realny wpływ mamy na siebie... może od tego zacząć ten cykl wartościowych zmian na lepsze? 

Monika Kraińska

Psycholog