PSYCHOLOG I PEDAGOG SZKOLNY

Sztuka budzenia fascynacji w szkole

Dr Marzena Żylińska, autorka wielu książek m.in. „Neuorodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi” poprowadziła w ostatnią środę webinarium dla naszych nauczycieli.

Podczas spotkania padło mnóstwo ważnych zdań:

„Mózg jest organem społecznym - uczymy się od siebie, to jest najefektywniejsza forma nauki”

„Prosta reprodukcja wiedzy jest nudna. Motywację budzą zadania ciekawe, które uczeń może zrobić po swojemu”

„Uczymy się poprzez aktywność własną, nauczyciel powinien być podczas lekcji wycofany na drugi plan”

„Zadania typu: wstaw, uzupełnij, połącz powodują nudę i lęk”

„To, że dziecko nauczy się czytać później nie jest problemem. Problemem jest etykieta, że dziecko jest nie takie.”

„Czy my nauczyciele traktujemy uczniów jak autonomiczne byty ? Czy wspieramy niezależność i kreatywność ucznia?”

„Ludzie mają różny potencjał. Nie można zmusić uczniów do rozwoju w tym samym tempie.”

„W kulturze uczenia się są zadania trudne, skłaniające do myślenia, gdzie jest zgoda nauczyciela na popełniane przez ucznia błędy.”

Sztuka budzenia fascynacji w szkole jest możliwa, a zmiana systemu - choć trudna - już się w Polsce dzieje...

Tak naprawdę najbardziej realny wpływ mamy na siebie... może od tego zacząć ten cykl wartościowych zmian na lepsze? 

Monika Kraińska

Psycholog