Wizyta studyjna to główna nagroda w rozstrzygniętym miesiąc temu konkursie “Chrońmy klimat metropolii”, w którym zwyciężyli uczniowie naszej szkoły - Zofia Kreft, Alicja Myszk oraz Filip Szmigiel wraz z nauczycielką Aleksandrą Grota.
We wtorek 9 kwietnia metropolitalna ekipa opuściła słoneczny Gdańsk, by po niespełna dwóch godzinach dotrzeć do zachmurzonego Trondheim.
Przyszłość należy do młodych – mini innovationcamp
Drugiego dnia wizyty w deszczowym Trondheim 12-stka laureatów konkursu spotkała się z uczniami w SverresborgSkole. W ramach mini innovationcamp, który odbywa się w szkole – uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Uczniowie pracowali w trzech grupach, wymieniali się pomysłami i innowacyjnymi rozwiązaniami wybranych przez siebie wyzwań. Dotyczyły one zielonych i ekologicznych miast oraz pomysłów na aktywizację mieszkańców. Po zakończeniu zadania zaprezentowali swoje pomysły przed norweskimi uczniami z SverresborgSkole. Kolejnym punktem programu był krótki spacer po ulicach Trondheim.
Zielona flaga i młodzieżowe rady ds. Środowiska
Po spacerze w IlaSkole młodzież z metropolii spotkała się z członkami szkolnej rady ds. środowiska. Opracowują one plan działań na każdy rok, który obejmuje najpilniejsze działania, na których będą się skupiać uczniowie. IlaSkole stawia na prawidłową segregację śmieci, a także na przyszkolny ogródek, w którym rośnie m.in. groszek i pomidory. Podobne rady ds. środowiska złożone tylko z uczniów działają we wszystkich szkołach w Trondheim. Każda placówka otrzymała też tzw. Zieloną Flagę. Jest to międzynarodowe wyróżnienie przyznawane w programie Eco-Schools (EkoSzkoły). Dzięki spotkaniom w szkołach grupa uczniów i nauczycieli z metropolii dowiedziała się też sporo na temat systemu edukacji w Norwegii.
W Norwegii nie ma złej pogody, tylko złe ubranie. To hasło towarzyszyło nam trzeciego dnia wizyty w Trondheim. Mimo deszczu i zimna udało nam się odwiedzić kampus uniwersytecki, zielone przedszkole, a także zwiedzić miasto od strony wody. Dzień rozpoczęliśmy od spaceru ulicami Trondheim i historyczną dzielnicą Bakklandet. Aby do niej dojść, trzeba przejść przez stary most miejski Gamble Bybro, który jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Trondheim. Po przejściu sporego kawałka pod górę dotarliśmy do kampusu uniwersyteckiego NTNU. Norweski Uniwersytet Naukowo-Techniczny to największy z sześciu uniwersytetów w kraju, a jego główna siedziba znajduje się w Trondheim. Młodsza grupa rozpoczęła przygodę w pracowniach biologicznych i przyrodniczych. Na początek grupa miała za zadanie wyizolować DNA ze swoich komórek, a ci, którym się to udało mogli przygotować biżuterię z własnym DNA. Odwiedziliśmy także pracownię, w której studenci uczą się m.in. o ptakach. Zanim opuściliśmy kampus, odwiedziliśmy także Muzeum Historii Naturalnej i Muzeum Trondheim. Pogoda nas nie rozpieszczała, ale mimo deszczu po południu odwiedziliśmy zielone przedszkole, po czym cała ekipa wsiadła na łódki, by wspólnie z przewodnikami zobaczyć miasto od strony wody.
Finał mini innovationcamp
Przedostatniego dnia naszej wizyty w Trondheim dołączyliśmy do uczniów w SverresborgUngdomSkole, gdzie odbywały się finałowe prezentacje w ramach mini innovationcamp. Uczniowie pracowali nad innowacjami, które realizują wybrane cele zrównoważonego rozwoju ONZ. Cztery najlepsze zespoły prezentowały swoje pomysły przed komisją złożoną z nauczycieli, laureatów poprzednich edycji innovationcamp, lokalnych polityków i przedstawicieli lokalnych firm. W finale znalazły się prezentacje nt. bezpieczeństwa dzieci, roboto-ryby, która miałaby wyłapywać nieczystości w rzekach, pomysłu na aplikację, która pomaga znajdować aktywności dla określonej grupy wiekowej, shake baru, który może być rozwiązaniem problemu marnowania żywności. Na zakończenie prezentacji norweskich uczniów zaprezentowaliśmy nasze pomysły, które wygrały konkurs “Chrońmy klimat metropolii”. Helena, Martyna i Wanessa z SP w Sztutowie opowiedziały o inicjatywie „Kompostownik na Mierzei Wiślanej” – o tym jak młodzież przejmuje inicjatywę i jak o ekologii rozmawiać z lokalnymi politykami. Karolina, Nadzieja i Zosia z VII LO w Gdańsku opowiedziały o przygotowanej przez siebie we współpracy z harcerzami – Rodzinnej Grze Terenowej, która mimo mroźnej pogody zgromadziła wielu chętnych. Zosia, Alicja i Filip z SP w Chwaszczynie mówili o warsztatach ekologicznych i o tym, jak angażować lokalną społeczność i wspólnie szukać rozwiązań ekowyzwań. Na koniec wystąpiły Marta, Zosia i Emilie z Pierwszej Społecznej SP w Gdyni, które opowiedziały o swoim projekcie “Robal Superbohater”, który promował kompostowanie.
Odwiedziny u króla Wikingów
Szkolne wyzwania zakończyliśmy wycieczką do katedry Nidarosdomen, po której oprowadził nas przewodnik. Kościół został wybudowany nad grobem króla Olafa II Haraldssona, nazywanego królem Wikingów.
Hiking nad wodospad
Po lunchu w szkolnej stołówce z obowiązkową bułką szkolną (czyli drożdżówką z budyniem i wiórkami kokosowymi) pojechaliśmy na spacer do Ilabekken. To arteria wodna biegnąca przez wzgórza Bymarki aż do Ilsvikøra (dzielnica Trondheim). Jej najciekawszym fragmentem jest mały wodospad i wiodące wzdłuż niego tradycyjnie drewniane schodki.
Trondheim z wysokości
Dzień zakończyliśmy na wysokości, a dokładnie na wieży telewizyjnej Tyholttårnet, która od 1985 r. jest nieodłącznym elementem krajobrazu Trondheim. Wieża ma 124 m. Na 74 metrze mieści się restauracja, z której rozpościera się widok na całe miasto.
Vitensenteret i Trondheim
Ostatni dzień naszego wyjazdu był nie mniej intensywny. Zwiedziliśmy Vitensenteret i Trondheim, czyli centrum nauki. Oprócz wystaw centrum nauki oferuje wiele atrakcji. Zwiedzający mogą przeprowadzać eksperymenty na wystawionych modelach, odwiedzić jedyne w Norwegii planetarium 3D, wziąć udział w eksperymentach z chemii kuchennej.
Norweską przygodę zakończyliśmy spacerem ulicami Trondheim, aby następnie udać się na lotnisko i wyruszyć w podróż do domu.
Aleksandra Grota
#klimatwszkolachmetropolii