Innowacja pedagogiczna

Innowacja pedagogiczna „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki”

W roku szkolnym 2020/2021 świetlica szkolna przystąpiła do drugiej edycji międzynarodowego projektu edukacyjnego  „Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki” .  Do głównych celów projektu należą:

- rozbudzanie ciekawości literackiej u uczniów;

- doskonalenie czytania ze zrozumieniem i aktywnego słuchania;

- integracja zespołu świetlicowego;

- wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym.

Projekt podzielony jest na 3 moduły (jesienny, zimowy, letni).  W każdym module towarzyszy nam chmurka Tosia, która porusza problemy ekologiczne.  Przygodę z projektem rozpoczęliśmy od zajęć plastycznych podczas których dzieci podzielone na grupy  wykonały piękne chmurki, które są ozdobą świetlicy. Następnie  zapoznaliśmy się z książką Marii Terlikowskiej „Drzewo do samego nieba” i wykonaliśmy szereg zadań do przeczytanej lektury (prace plastyczne, scenki tematyczne,  drzewo czytelnicze).  Oglądaliśmy prezentację multimedialną  wykorzystując program genially. Dowiedzieliśmy się ciekawostek o autorce, rozwiązywaliśmy  quizy i zadanie interaktywne  podsumowujące znajomość lektury . Wyjściem do lasu uczciliśmy Święto Drzewa. Dzieci poznały różne gatunki drzew, dowiedziały się dlaczego na drzewach rosną porosty oraz nauczyły się obliczać ich wiek. Po powrocie świetliczaki poznały historię powstania papieru oraz  wirtualnie odwiedziły  Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju https://muzeumpapiernictwa.pl/wirtualna-wycieczka/

Każdy uczeń otrzymał swój własny zeszyt lektur , który na bieżąco jest uzupełniany.  Moduł I jesienny „Mała chmurka w krainie drzew” został zrealizowany. Już niedługo rozpoczniemy kolejną, tym razem zimowa przygodę.

Edyta Malotka

Muzyka a emocje

Od początku roku szkolnego klasa 1 c realizuje innowację „Muzyka źródłem wiedzy i satysfakcji dzieci”. Muzyka towarzyszy nam każdego dnia. Poprawia samopoczucie, pomaga radzić sobie ze stresem, łagodzić ból,  wyrażać emocje. Już Platon mówił, że “muzyka jest dla duszy tym, czym ćwiczenia fizyczne dla ciała”. Zauważa, że posiada ona pewne właściwości lub zalety, które wpływają na nasz stan emocjonalny i duchowy. Jakie więc emocje niesie ze sobą muzyka? Czy wpływa na nasz nastrój? Czy warto słuchać muzyki na co dzień? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas cyklu zajęć. Próbowaliśmy  namalować muzykę. Wysłuchaliśmy opowiadania „Czasem słońce, czasem deszcz”, słuchaliśmy utworów z repertuaru dziecięcego próbując określić ich nastrój. Dzieci poznały instrumenty – kalimbę i solfoniki, na których próbowały „zagrać” własne emocje - pozostali oceniali nastrój granej melodii – czy była durowa, czy molowa. Zdecydowanie wszyscy wybraliśmy ten durowy koloryt i doszliśmy do wniosku, mając na uwadze dzisiejszy trudny czas, że muzyka zdecydowanie przyczynia się do odzyskania zdrowia i jest lekarstwem  na stres. Jesteśmy przekonani, że muzyka może pomóc stworzyć „most” do osiągnięcia równowagi emocjonalnej. Słuchajmy więc muzyki każdego dnia:) 

Małgorzata Drawc

Innowacja pedagogiczna "Czytam z klasą"

Lekturki spod chmurki.

W roku szkolnym 2020/2021 klasa I c bierze udział w Innowacji Pedagogicznej o zasięgu międzynarodowym "Czytam z klasą. Lekturki spod chmurki". Głównym celem innowacji jest wspieranie czytelnictwa wśród uczniów, począwszy od klasy I. Postacią przewodnią jest mała chmurka Tosia, która wspólnie z dziećmi porusza problemy związane z zanieczyszczeniem środowiska i zachęca do ich rozwiązywania. Naszą przygodę rozpoczęliśmy wśród drzew. Wspólnie przeczytaliśmy książeczkę pt.: "Drzewo do samego nieba" M. Terlikowskiej. Wybraliśmy się do lasu, aby bliżej przyjrzeć się drzewom, wypełniając kartę obserwacji. Nie zabrakło oczywiście zadań zespołowych (budowanie szałasu, układanie napisu z patyków, zabawy ruchowe). Założyliśmy lekturniki i już zaczynamy ich wypełnianie. Razem udało nam się stworzyć piękne drzewo jesienne. Wysłuchaliśmy opowiadanie pt. : „Mała chmurka w krainie drzew". Dzieci wykonały plastelinowe "Czytusie", które będą nam towarzyszyły podczas czytelniczej przygody... a w czasie zajęć spogląda na nas chmurka Tosia :) Dowiedzieliśmy się w jaki sposób powstaje papier i szukały odpowiedzi na pytanie: Po co na świecie rosną drzewa? Nie zabrakło również muzycznych zabaw do piosenki „Ekologiczne reggae” (Wydawnictwo Mac Edukacja).
Przed nami kolejne czytelnicze przygody:)

Małgorzata Drawc

OPIS Innowacji pedagogicznej CZYTAM Z KLASĄ

Lądujemy na planecie Zabawka

Uczniowie kl III b w roku szkolnym 2020/21 kontynuują innowację pedagogiczną „Od Grosika do Złotówki”.

Uczniowie, lądując na planecie Zabawka, zastanawiali się:

1.Jak mądrze wydawać zarobione pieniądze?

2.Jak robić dobre zakupy, nie ulegając wpływowi reklamy?

3.Co należy robić, aby chronić naszą planetę?

Zapoznali się z pojęciami: budżet domowy, deficyt budżetowy, data ważności produktu, marka produktu, reklama i promocja, rozważny klient. Poznali przysłowia związane z zakupami. Napisali dobre rady na zakupy, które postanowili stosować, wybierając się do sklepu. Uczniowie powiązali rozważne zakupy z ochroną naszej planety. Wykonując prace plastyczne na temat SOS dla naszej planety, zamieścili między innym hasła: Kupuj tylko to, co potrzebujesz.  Daj drugie życie rzeczom. Identyfikując się z tym hasłami i w trosce o bezpieczeństwo naszej planety wykonali zabawki z surowców wtórnych. Zabawa samodzielnie wykonanymi zabawkami okazała się całkiem ciekawa.

Mariola Górska

Galaktyczna podróż po edukacji finansowej klasy II b

W galaktycznej podróży z przewodnikiem Grosikiem uczniowie odwiedzili planetę Portfelik. Tam poznali:

  • sposoby zarabiania pieniędzy przez dorosłych
  • odkrywali wartość i potrzebę pracy
  • poznali wygląd i zastosowanie karty płatniczej -poznali różne sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy
  • poszukiwali możliwości zarabiania pieniędzy przez dzieci
  • dowiedzieli się, że nie za każdą pracę trzeba otrzymać zapłatę-pomoc rodzicom, pomoc  sąsiedzka, wolontariat..

Wiedzę zdobytą na planecie Portfelik uczniowie klasy II b postanowili rozszerzyć, odbywając dalszą galaktyczna podróż na planetę Skarbonka. Uczniowie na tej planecie poznali:

  • sposoby oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego
  • dowiedzieli się, że oszczędzanie to nie tylko gromadzenie pieniędzy
  • poznali pojęcia: bank, konto bankowe, kredyt, lokata, inwestowanie
  • wykonali mapę oszczędzania
  • zaprojektowali i wykonali skarbonki- jako pierwszy krok do bycia oszczędnym.

Opracowała Mariola Górska

Innowacyjny program edukacyjny „Od Grosika do złotówki”

Klasa II b rozpoczęła innowacyjny program edukacyjny „Od Grosika do złotówki”

Zaprojektowanymi rakietami uczniowie wylądowali na pierwszej planecie Grosik. Tam z przewodnikiem Grosikiem zapoznali się z pojęciami : rewers, awers, nominał, bilon, NBP, PLN, Mennica Polska, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. Dokonywali obliczeń pieniężnych oraz rozmawiali o tym, do czego potrzebne są nam pieniądze- porządkując wydatki na ważne i mniej ważne. Klasa II b rozpoczęła „galaktyczną podróż” po edukacji finansowej.

Mariola Górska