Warsztaty plastyczne Szkolnego Koła Wolontariatu

Dnia 09.04.2025 odbyły się warsztaty plastyczne Szkolnego Koła Wolontariatu. Wolontariusze przygotowali stroiki oraz kartki świąteczne  dla seniorów z Domu Opieki w Chwaszczynie. Zapragnęli dać im trochę radości.

Anna Bela

Podsumowanie Konkursu ROZWIĄŻ JĘZYK w SP nr 48 w Gdańsku

W Szkole Podstawowej nr 48 im. gen. Józefa Hallera w Gdańsku odbył się konkurs językowy, którego głównym celem było rozwijanie świadomości językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej uczniów. Inicjatywa miała również na celu zachęcenie młodzieży do pogłębiania zainteresowania językiem polskim, propagowanie poprawności językowej oraz kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji, w tym ze słowników. Z radością informujemy, że uczennica klasy 6b, Pruba Hania, z powodzeniem przeszła do trzeciego - ostatniego etapu konkursu. Jej zaangażowanie, wiedza i staranność zasługują na szczególne uznanie. Serdecznie gratulujemy i życzymy powodzenia w dalszych zmaganiach! Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, a jego przebieg był nie tylko okazją do sprawdzenia swoich umiejętności, ale także do dobrej zabawy i nauki poprzez rywalizację.

Aneta Hinc

Życzenia Świąteczne

KASZUBSKI KIERMASZ WIELKANOCNY

Tuż przed Świętami Wielkanocnymi 11 kwietnia, w Szkole Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Chwaszczynie odbył się Kiermasz Wielkanocny w kaszubskiej konwencji. Rdzeniem wydarzenia były wielkanocne zwyczaje obchodzone w naszej małej Ojczyźnie, na Kaszubach. W inicjatywę licznie włączyli się rodzice i nauczyciele wraz z dyrekcją oraz zaproszeni goście. 

Taki dzień to wspaniała okazja do wzajemnej integracji podczas zajęć manualnych, sportowych oraz wykazania się talentami wokalnymi uzdolnionych uczniów.  

Już podczas porannych warsztatów dzieci zapoznały się ze zwyczajami jastrowima czyli wielkanocnymi takimi jak: kaszëbskô palemka, swiãconé, kaszëbsczi dëgùs, jastrowi zajc, jastrowé jaje. 

Następnie uczniowie wykonali prace manualne nawiązujące do powyższej tematyki: kaszubskie palemki, wielkanocne wieńce, zajączki, pisanki, koszyczki, kartki świąteczne itp. 

Uczniowie, rodzice i nauczyciele przygotowali wiele pięknych ozdób, które zawitały na kiermaszowym stole. Można było poczęstować się wielkanocnym żurkiem i świątecznym kùchã czyli ciastem. Na koniec cała społeczność szkolna spotkała się podczas akademii gdzie wybrzmiały kaszubskie piosenki i tańce w wykonaniu uczniów języka kaszubskiego.  

Szkołę odwiedził też Jastrowi Zajc, który rozdawał dzieciom bómczi czyli cukierki. 

Życzymy wszystkim  spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych.  

Redosnégò jastrowégò czasu! 

Bogusława Gołąbek 

 

Dzień Bez Plecaka – Prima Aprilis pełen radości!

1 kwietnia w naszej szkole odbył się Dzień Bez Plecaka! Z tej okazji uczniowie pojawili się w szkole bez tradycyjnych plecaków, zabierając ze sobą nietypowe torby, pudełka, a nawet walizki czy… wieszaki! ???? Było mnóstwo śmiechu, kreatywnych pomysłów i radosnej zabawy! Wszyscy świetnie się bawili, a pomysłowość uczniów nie znała granic. Cieszymy się, że ten dzień stał się okazją do wspólnej zabawy i integracji!

Aleksandra Grota

Jesteśmy aktywni i twórczy!!!

Praca na tekstem lektury pt. Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi autorstwa Rafała Kosika dała uczniom klasy 6a możliwość podjęcia różnorodnych, aktywnych działań przy jednoczesnym rozważaniu trudnych tematów cywilizacyjnych, jak np. Nowoczesność – możliwości i zagrożenia. W tym celu wykorzystaliśmy Metodę sześciu kapeluszy, która idealnie sprawdziła się podczas analizy i rozwiązywania wskazanego problemu. Przyjmując różne perspektywy myślenia i opracowując listę argumentów na ich rzecz, uczniowie kształcili swoje umiejętności w zakresie obiektywnego podchodzenia do tematu. Uczyli się także zadawać pytania i stawiać sobie nowe cele. Pokrótce: Kapelusz biały – obiektywizm To jest tym, czym jest, Kapelusz zielony – opcje, możliwości
Możemy to zrobić na kilka sposobów, mianowicie…, Kapelusz czarny – pesymista
Jestem na nie, bo…, Kapelusz czerwony – uczucia
Bardzo, bardzo mi się podoba…, Kapelusz żółty – optymizm
To się musi udać, Kapelusz niebieski – forma
To się da załatwić, tego niestety nieten ostatni czuwał na przebiegiem dyskusji i ją podsumował.

 Argumenty były rożne, wiele padło i za ogromnymi możliwościami, które daje nam rozwój technologiczny, ale niemało wskazaliśmy też zagrożeń. Dzięki przebytej dyskusji uczniowie zyskali nowe doświadczenia, ale także mogli ukształtować swoja opinię na dany temat.

Na podsumowanie omawiania lektury, z wielką ochotą, uczniowie, pracując w grupach, podjęli się kolejnego zadania, wykorzystując metodę aktywizującą wieszak literacki. Opracowali i umieścili na nim informacje dotyczące elementów świata przedstawionego w lekturze oraz wykazali wielogatunkowość tejże powieści. Efekty możecie zobaczyć na poniższych zdjęciach. Wszystkie podjęte, wokół lektury działania, przyniosły ogrom satysfakcji i uczniom, i nauczycielce.

Małgorzata Lipińska

 

Międzynarodowy Dzień Teatru

Dnia 27 marca obchodziliśmy w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Teatru. Z tej okazji przygotowaliśmy dla uczniów szereg warsztatów. Klasy czwarte i piąte przygotowały maski teatralne, a osoby w maskach nie mogły być tego dnia pytane. Zapoznaliśmy się z prezentacją omawiającą terminologię związaną z teatrem i w formie plakatów utrwaliliśmy wiedzę. Uczniowie zapoznali się z materiałami zamieszczonymi przez panią Weronikę Łucyk- edukatora z Teatru Wybrzeże. Aż 120 uczniów z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru wybiera się na przedstawienie teatralne pt.:Chłopcy z Placu Broni. Recenzję z tego przedstawienia zamieścimy na stronie szkoły już niebawem.

Aneta Hinc

Warsztaty Sprawdzam! Laboratorium autentyczności banknotów

Dnia 18 marca odwiedził nas edukator z Narodowego Banku Polskiego. Uczestniczyliśmy w warsztatach na temat roli pieniądza w świecie. Nauczyliśmy się  odróżniać banknot prawdziwy od podrobionego, a to wymaga poznania różnych typów zabezpieczeń. Warsztaty Sprawdzam! Laboratorium autentyczności banknotów wyjaśniły, jak są zabezpieczane banknoty, które zabezpieczenia widać gołym okiem, a które są ukryte. Uczniowie dowiedzieli się także, co powinna zrobić osoba, która obawia się, że ma fałszywy banknot. Sprawdzaliśmy autentyczność banknotów korzystając z dostępnych urządzeń.
Była to ciekawa lekcja dla małych i dużych! Czekamy na więcej!

Aneta Hinc